ENHEDSLISTEN OM NY AFTALE OM UDBUD AF TOGDRIFTEN:

Den er vendt mod DSB

Mandag 12. juni 2017 kl: 11:12
Af: Redaktionen

Folketingets partier - med undtagelse af Enhedslisten - indgik fredag en aftale om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland på de strækninger, der i dag køres af Arriva. Forligspartierne har derudover udvidet udbuddet med strækninger, der i dag køres af DSB. Udvidelsen af udbudet får Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested til at kritisere partierne for at have indgået en aftale, der er vendt mod DSB

- VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har et indædt ønske om at sætte DSB fra bestillingen. Den nye aftale om jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland er således unfair over for DSB, der afholdes fra at byde på deres egne strækninger mellem Svendborg og Odense og mellem Struer og Vejle., siger Henning Hyllested og fortsætter:

- Disse strækninger udbydes nemlig ikke selvstændigt, men som en del af pakken med Arrivas nuværende trafik. Og DSB har for længst meldt ud, at de ikke vil byde på Arrivas trafik.


Enhedslisten er af den opfattelse, at jernbanetrafikken er rygraden i den kollektive trafik og en vigtig del af landets infrastruktur. Den skal efter partiets mening være på statslige hænder for at sikre sammenhæng - også til den øvrige kollektive trafik med busser og andre togforbindelser.


- Selvom der med den nye aftale sker forbedringer af togbetjeningen mellem Ribe- Esbjerg-Varde og mellem Århus-Herning-Holstebro, så bliver antallet af direkte afgange mellem København og Struer (via Vejle og Herning) halveret til 4 om dagen hver vej. Det er naturligvis begyndelsen til enden for direkte tog mellem Nordvest- og Midtjylland til København. Det stiller samtidig et stort spørgsmålstegn ved elektrificeringen af denne strækning, som ellers er en del af Togfonden, siger Henning Hyllested og fortsætter:


- Aftalen om yderligere at gøre indhug i DSB’s togtrafik virker en smule forhastet. En såkaldt udbudsanalyse, som blev aftalt på foranledning af Enhedslisten i DSB-kontrakten fra 2014, er lige på trapperne. Den skal klarlægge DSB’s fremtidige rolle som trafikselskab for jernbanetrafikken. Så det havde efter Enhedslistens mening været smart at afvente denne analyse.
 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.