Djurslands største havn noterer et tilfredsstillende 2016-resultat

Tirsdag 25. april 2017 kl: 12:38
Af: Redaktionen

Få måneder efter, at en ny strategiplan for Grenaa Havn blev vedtaget, er de første resultater af den fokuserede indsats på havnens styrkepositioner hevet hjem. Strategiplanen får sin del af æren for, at Grenaa Havn kom ud af 2016 med et positivt regnskabsresultat og fremgang på de væsentlige områder

På den ordinære generalforsamling i Grenaa Havn A/S mandag i denne uge kunne bestyrelsens formand, Poul Anker Lübker, der havde meldt sin afgang som formand, orientere om, at havnen i 2016 havde fremgang i både aktiviteter og omsætning. Havnens samlede omsætning steg i 2016 til 52,7 millioner kroner mod 46,4 millioner kroner året før, og Grenaa Havn håndterede i 2016 1,4 millioner ton gods mod 1,2 millioner ton i 2015. Regnskabsresultatet for 2016 blev på 8,1 millioner kroner.


Bestyrelsen for Grenaa Havn forventer øget fremgang i indeværende år. Den nævnte strategiplan omfatter blandt andet en tilpasning af organisationen, som nu er gennemført, og Poul Anker Lübker betegnede havnens fremtidsmuligheder som formentlig de bedste nogen sinde.


Formanden omtalte i sin beretning blandt andet, at Grenaa Havns planer om at opstille vindmøller ud for havnen efter længere tids grundig analyse blev endeligt opgivet i løbet af året. Samlet har analyser med mere af projektet kostet cirka 1,5 millioner kroner.


- Men det betyder ikke, at Grenaa Havn opgiver de vigtige kompetencer, havnen har vedrørende havvindmøller. Grenaa Havn vil stadig satse på at være en aktiv spiller i fremtidig udvikling af havvindmølleparker, men det bliver i en rolle som professionel assembly/udskibningshavn, sagde Poul Anker Lübker.


Foruden vind er bulk, projektlaster, recycle & waste management, færge- og liniefart, udlejning samt stacking & maintenance af borerigge, platforme og skibe de styrkeområder, hvor Grenaa Havn har betydelige fordele og kompetencer. Det er derfor dem, havnen vil fokusere på i fremtiden.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.