Flere motorcyklister mister livet i trafikkenTorsdag 30. marts 2017 kl: 09:50 Af: RedaktionenSidste år steg antallet af motorcyklister, der mistede livet i trafikulykker, med 37 procent i forhold til året før. I mange tilfælde kørte motorcyklisterne for hurtigt i forhold til vejens beskaffenhed, oversigtsforhold og gældende fartgrænser. De mange ulykker med motorcyklister får Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen til at opfordre motorcyklisterne til at overholde fartgrænsen og bilisterne til at være mere opmærksomme på, at det er sværere at se en motorcyklen end en bil En gennemgang af ulykkerne fra 2011 - 2015, som Vejdirektoratet har lavet, viser, at motorcyklerne kørte for stærkt i næsten otte ud af ti dødsulykker. Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen nu motorcyklisterne til at tage den med ro på vejene, og bilisterne til at være mere opmærksomme på motorcyklisterne. - Farten har helt afgørende betydning, når der sker noget uventet i trafikken, og man pludselig skal undvige eller katastrofebremse. Med motorcyklisternes begrænsede manøvremuligheder og sårbarhed, er forsigtig brug af gashåndtaget i forhold hastighedsgrænser og forholdene den mest effektive måde at undgå de alvorlige ulykker, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik. I løbet af april vil Rådet for Sikker Trafik og 85 af landets kommuner gennemføre en kampagne mod for høj fart på vejene. Kampagnen "Sænk Farten - før det er for sent" er både henvendt til bilister og motorcyklister, da der er for høj fart involveret i mange alvorlige trafikulykker. Bilister overser motorcyklister En motorcykel fylder ikke meget på vejen og kan nemt blive overset af bilisterne, viser tidligere Undersøgelser af 41 motorcykelulykker, som Havarikommissionen har undersøgt, viser, at bilisterne let kan overse en motorcyklist, da han ikke fylder meget på vejen. Derfor bør bilister orientere sig grundigt, når de eksempelvis vil svinge eller køre ud fra en sidevej, så de ikke risikerer at køre lige ud foran en motorcykel. - Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterne blev overset, men også at de kørte for stærkt. I to ud af tre af ulykkerne, hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt, men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt, hvilket gjorde det sværere at opdage motorcyklisten i tide, siger Mette Fynbo, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. Havarikommissionen anbefaler, at når man skal købe en motorcykel, så bør man vælge en motorcykel med ABS-bremser, så man kan bremse mere sikkert i en kritisk situation. Desuden kan motorcyklisterne gøre sig selv mere synlige i trafikken ved at køre med refleksvest eller hjelm i pang-farver. Typiske motorcykelulykker:
Gode råd til motorcyklisterne:
Gode råd til bilisterne:
Fakta:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |