DANMARKS REDERIFORENING:

Nye svovlregler skal håndhæves internationalt og effektivt

Tirsdag 21. marts 2017 kl: 12:55
Af: Redaktionen

Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er i dag vært ved en konference, hvor implementering og håndhævelse af de internationale svovlregler for skibsfarten drøftes

I 2016 besluttede FN’s International Søfartsorganisation, IMO, at skærpe kravene til svovlindholdet i skibes brændstof. Fra 2020 må brændstoffet derfor højst indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender ren teknologi som for eksempel en ”scrubber”, der renser udledningerne.  


Der forventes en væsentlig prisforskel på brændstof, der overholder de skrappere svovlkrav og på mere forurenede brændstof. Danske rederier er derfor bekymrede for, at svage led i branchen føler sig fristet af det billigere brændstof, og underbyder deres konkurrenter, der overholder reglerne.


- Med under tre år til, at svovlreglerne gælder for alle skibe uanset, hvor i verden de sejler, haster det med få styr på implementeringen af reglerne. Danske rederier støtter op om de skrappere regler til skibenes svovludledning, da svovlreduktionen vil gavne både sundhed og miljø på hele kloden. Men det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner overfor rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle, siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening.


- Ensartet effektiv håndhævelse af de nye svovlregler på globalt plan er afgørende for at sikre de ønskede miljøfordele og for at opretholde konkurrenceevnen for dansk skibsfart. Den mindre svovlforurening vil spare ca. 100.000 dødsfald årligt, så det er en væsentlig miljøgevinst, siger initiativtager til dagens konference, seniorrådgiver Kåre Press, fra Danmarks Økologiske Råd.


Det forventes, at implementering af de globale svovlregler officielt bliver sat på dagsordenen i IMO i år.


- Vi ser gerne, at implementeringen og ikke mindst håndhævelse af de skrappere regler bliver en topprioritet i IMO. Tiden er inde til både at drøfte forskellige metoder til håndhævelse samt de juridiske implikationer af reglerne, siger Maria Bruun Skipper.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.