S og R vil have billigere el til elbusser

Mandag 27. februar 2017 kl: 23:00
Af: Redaktionen

Kørestrøm til S-tog og letbaner koster en afgift på 0,4 øre pr. kWh, mens strøm til el-busser koster en afgift på 91 øre pr. kWh. Det forhold vil Socialdemokrater og Radikale gerne have lavet om på, så det bliver billigere og dermed mere attraktivt for busoperatører og trafikselskaber at sætte el-busser ind ti gavn for energiregnskab og miljø. De to partier vil kræve en afgiftsnedsættelse som en del af en ny aftale om elbiler

- Vi skal have flere elbusser i Danmark. De støjer mindre, de udleder mindre forurening og er meget bedre for klimaet. Vi kan få flere elbusser, hvis vi siger, at el, der bruges i elbusser, skal være fri for afgifter, siger Martin Lidegaard, der er skatteordfører for Radikale Venstre ifølge dr.dk.


Jesper Petersen, der er skatteordfører for Socialdemokratiet, mener, at VLAK-Regeringen som minimum bør være med til at sænke afgiften på el til elbusser til samme niveau som gælder for tog og letbaner.


- Hvis du i dag driver et S-tog på el, er der en særlig lav afgift. Hvis du oplader et batteri til at bruge i en el-bus, så er der en noget højere afgift. Vi synes, at de skal have den samme lave afgift, så vi kan få flere elbusser ud på vejene, siger han.


Socialdemokratiet og Radikale Venstre er med i elbilforliget sammen med VLAK-Regeringen. Partierne bag forliget ventes at mødes i denne uge.


Regeringspartiet venstre vil ikke umiddelbart kommentere forslaget, mens det bliver positivt modtaget af De Konservative, der kom med i regering sammen med Liberal Alliance i efteråret.


Flere europæiske producenter af busser forventer, at 70 procent af de bybusser, der bliver leveret om otte til 13 år vil være el-drevne.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.