OECD:

Indsejlingen til Göteborg skal uddybes

Onsdag 11. januar 2017 kl: 14:29
Af: Jesper Christensen

Der skal være mere vand und kølen, når skibe skal sejle ind til Nordens største havn i Göteborg. Det fastslår den økonomiske samarbejdsorganisation OECD i en ny rapport - The Impact of Megaships

OECD’s transportenhed, International Transport Forum (ITF), har onsdag offentliggjort den nye rapport om, hvordan de stadigt større handlesskibe påvirker den svenske handel.


Konklusionen i rapporten - The Impact of Megaships - er klar. Hvis Sverige fortsat skal kunne tilbyde landets industri god søtransport inklusiv direkte forbindelser til andre verdensdele, er der behov for dybere indsejlinger til Göteborg.


Sverige er med sin lange kystlinje helt afhængig af søtransport i den internationale handel. En stor del af godsstrømmen går via havnen i Göteborg, som også er den eneste med direkte containertrafik. Vores rapport viser, at kapaciteten skal styrkes, hvis svensk industri fortsat skal have adgang til en stærk international havn, siger Olaf Merk, der er havne- og søfartsekspert i International Transport Forum under OECD.


Rapporten slår fast at, at indsejlingerne allerede i dag udgør en begrænsning. De største containerskibe, der oftest sejler på de direkte containerlinier ti andre verdensdele, får begrænsniger på deres last. Visse skibe kommer slet ikke ti Göteborg og dermed ikke til Sverige, men vender i en anden havn på kontinentet.


Rapporten peger også på de muligheder, dybere indsejlinger til Göteborg kan betyder for den svenske handel med omverdenen med endnu flere direkte forbindelser til markeder verden over.


- Det betyder meget, at OECD så tydeligt fremhæver Göteborgs  Hamns nationale betydning. Slutkonklusionen om uddybning af indsejlingerne stemmer godt med Trafikverkets undersøgelser, siger Magnus Kårestedt, der er administrerende direktør for Göteborgs Hamn AB. 


- Nu er der et solidt grundlag for at investeringen kan blive prioriteret af regeringen, siger han videre.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.