MAN årgang 2017 er på vej

Mandag 7. november 2016 kl: 11:33
Af: Mikael Friis

MAN årgang 2017 er på vej

Mens personbilproducenterne lancerer nye modeller og facelifts nærmest på samlebånd for at holde interessen og efterspørgslen for sine produkter i live, går det lidt mere stille for sig i lastbilbranchen. Her er der længere imellem de store modelskift og produktnyheder, men hos MAN ønsker man større synlighed omkring de løbende forbedringer af produktprogrammet

Fremover satser den tyske lastbilproducent derfor på at samle produktnyheder og -forbedringer i nye årgange af sit lastbilprogram, så de bliver mere synlige for kunderne. Første trin i den strategi blev lanceret på IAA-udstillingen i Hannover i september. Dette følges nu op med en MAN-karavane, der netop har været på besøg i Danmark. Karavanen hedder MAN TOUR 2016, men det skal man ikke lade sig narre af, for her har MAN samlet alle de seneste nyheder og produktforbedringer i én pakke kaldet MAN årgang 2017.


Mange nyheder
Og hvilke nyheder og forbedringer kan kunderne så se frem i den nye årgang?

Det korte svar er: Mange! 

MAN årgang 2017 omfatter et væld af små og store forbedringer, der skal bidrage til bedre driftsøkonomi, større pålidelighed og bedre komfort.
Når man taler driftsøkonomi på en lastbil, handler det især om drivlinen - motor, gearkasse og bagaksel. Her opruster MAN med 20 hk og 200 Nm mere motorkraft i alle 12,4 liters D26- og 15,2 liters D38-motorer. Effekterne starter nu ved 420 hk og topper ved 640 hk. Effekten på den velkendte 480’er, der er blandt MAN’s mest solgte motorer, er således hævet til 500 hk, og det glæder den danske MAN-organisation sig over. 500 hk er et magisk tal, som danske kunder, der ofte kører med 56 tons vogntogsvægt, betragter som afgørende for at kunne følge med i trafikken. Det skal MAN nu ikke længere op i den store 15,2 liters D38’er for at kunne levere.


Gearkasse kommer fra den svenske søster
Bag de nye og opgraderede motorer, der som noget nyt også er godkendt til kørsel på det syntetiske HVO-brændstof, gemmer der sig en stor produktnyhed i MAN-sammenhæng - en ny TipMatic 12+2 gearkasse i MAN’s terminologi. Som en del af VW-koncernen er MAN jo i tæt familie med Scania, og 12+2 gearkassen kommer såmænd fra den svenske søster i Södertälje, hvor den hedder GRS905. MAN understreger dog, at det ”kun” er gearkassehus, tandhjul og anden hardware, der kommer fra Södertälje, mens software og den elektroniske integration i drivlinen er udviklet og produceres af MAN i München.


Den nye TipMatic 12+2-gearkasse erstatter MAN’s velkendte TipMatic-gearkasse fra ZF, der også leverer den til eksempelvis Iveco og DAF under navnet AS-Tronic. MAN’s introduktion af Scanias 12+2-gearkasse er det første og mest tydelige eksempel på VW’s ønske om, at MAN og Scania skal samarbejde omkring udveksling af strategiske komponenter.


I og omkring førerhuset er der også mange små, men betydningsfulde opgraderinger i MAN årgang 2017. Det gælder både i form af mere effektiv udformning af kølergrillen for at opnå bedre køling af motoren samt nyt interiør med nye sæder, rat, farver, infotainment-system med videre.


Alt i alt tegner det rigtig godt for MAN årgang 2017, og det vender vi tilbage til med en hurtig prøvekørsel i morgen.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.