TRAFIKSELSKABER:

Fremtidens bustransport består af moderne busbaner med kort rejsetid og høj komfort

Tirsdag 27. september 2016 kl: 10:31
Af: Redaktionen

Trafikselskaberne Movia og Aalborg Kommune viste i september, hvordan man kan effektivisere og fremtidssikre den kollektive bustransport med et BRT-system (Bus Rapid Transit). Konceptet kan give bedre miljø, kortere rejsetid, mere komfort, og større sammenhæng mellem byudvikling og transport

Movia og Aalborg Kommune havde lånt en ekstra lang bus i Malmö for at vise, hvordan BRT-konceptet kunne fungere i praksis, hvor Movia har etableret en +Way i København, hvor busserne kører i deres eget spor og dermed kommer hurtigere frem, end den øvrige trafik


BRT-konceptet kan beskrives som en mini-letbane på hjul i stedet for skinner. BRT-systemer er kendt fra byer som Barcelona, Istanbul og Amsterdam. For at vise, at vi også i Danmark er klar til BRT, har Aalborg Kommune og Movia lånt en 24 m lang biogashybridbus, som til daglig kører i Malmö. 


Bussen fra Malmö, der dagligt sammen med flere tilsvarende busser er med til at fragte omkring 17.000 passagerer, har et meget lavt støjniveau og kører på gas/-elhybridteknik.


BRT-konceptet er kendetegnet ved, at der er en særlig busbane, også kaldet tracé, som sikrer, at bussen ikke påvirkes af trængsel på vejene. Så hvor andre holder i kø, kan bussen kører uhindret forbi og dermed sikre fremkommeligheden for passagererne - også i myldretiden. Yderligere hovedelementer i et BRT system er særlige stoppesteder, høj rejsehastighed og pålidelighed, stor kapacitet og mange afgange. Busserne har deres egen identitet og en høj miljøstandard.


Movia’s +Way er inspireret af BRT-konceptet og har en høj miljøstandard, forbedret rejsehastighed gennem trængselsfrie tracéer og forenklede på-og afstigningsforhold. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.