København sætter strøm til to busser

Tirsdag 30. august 2016 kl: 11:33
Af: Mikael Friis

København sætter strøm til to busser

To nye el-busser er kørt ud på de københavnske veje for at afprøve ny batteriteknologi og hurtig-opladning i intensiv bytrafik

København sætter strøm til to busser
Nigjail Zulferovski var chauffør i en af elbusserne ved præsentationen mandag.
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) fik mandag æren af at klippe det røde bånd og indvie to nye el-busser, der de næste to år skal indsættes i normal drift på linje 3A. Den går fra Valbyparken i Sydhavnen til Nordhavn Station via Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro og er dermed en af de mest intensive ruter i København. Formålet med forsøget er at se, hvordan el-busserne og deres teknologi klarer sig i konkurrencen med almindelig dieseldrift.


El-busserne er bygget af finske Linnker og har plads til 80 passagerer. De er udrustet med LTO-batterier (Lithium Titanate Oxide), som kan hurtig-oplades ved endestationerne på 1,5-3 minutter. Det er afgørende, fordi den betyder, at busserne kan indgå i de eksisterende køreplaner, at de kan være mere på gaden og at der er plads til flere passagerer på grund af lavere egenvægt og mindre pladsbehov end ved dieselteknologi.


- El-busserne ser ud til at være langt det bedste alternativ til dieseldrevet kollektiv trafik. De hverken larmer, sviner eller udleder CO2. En 100 procent omlægning til el-busser i København vil betyde renere luft og mindre støj og bringe København et vigtigt skridt nærmere målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, sagde overborgmester Frank Jensen ved indvielsen.


Urimelig el-afgift på busser
På trods af de positive miljøpåvirkninger er der dog lidt sorte skyer på himlen over el-busserne. Siemens har ifølge Københavns Kommune vurderet, at det vil koste ca. 68 millioner kroner mere om året, hvis alle busser i København skiftes ud med el-busser. Det beløb ville dog falde til 19 millioner kroner, hvis den særligt hårde afgift på el til el-busser lettes. 


- Det er jo helt sort, at afgiften på strøm til el-busser er 200 gange højere end på tilsvarende strøm til S-tog og letbaner. Derfor har jeg også taget fat i regeringen og bedt dem kigge på el-afgifterne – så det ikke er regningen fra staten, der spænder ben for, at vi får en grønnere by, siger Frank Jensen.


Projektomkostningerne på 12 millioner kroner for de to el-busser i forsøgsperioden er finansieret af Københavns Kommune og Trafik- og Byggestyrelsen, og er blevet til i tæt samarbejde med Movia og E.ON Danmark, hvor sidstnævnte leverer gratis grøn strøm fra havvindmøller i projektperioden.






Nigjail Zulferovski var chauffør i en af elbusserne ved presentationen mandag.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.