Goodyear dækkede hastighedsrekordOnsdag 24. august 2016 kl: 14:42 Af: RedaktionenDa Volvo Trucks' "The Iron Knight" satte to internationale hastighedsrekorder for lastbiler, var det Goodyear, der dækkede behovet for et godt vejgreb. Dermed er Goodyear producent af de hurtigste lastbildæk i verden Teknologien bag Goodyears lastbildæk, der sikrede The Iron Knight den hastighed, der skulle til for at blive den nye verdensrekordindehaver, er baseret på tidligere erfaring inden for lastbilrace. De rekordsættende lastbildæks karkasser er af samme standard som den nyeste generation af lastbildækkarkasser fra Goodyear, der anvendes på de europæiske veje hver dag. - Den kraft og det moment, der skal til for at holde en lastbil på 4,5 ton på vejen ved hastigheder på op til næsten 280 km/t, udgør virkelig en udfordring for dækkene, siger Laurent Colantonio, der er Director Tire Technology Commercial for Goodyear i Europa, Mellemøsten og Afrika. 315/70R22.5-styredækkene på Goodyears Iron Knight er baseret på Goodyears lastbilracedæk, som bruges af alle lastbiler i Federation Internationale de l’Automobiles (FIA) europæiske mesterskab i lastbilrace. 495/45R22.5-trækdækkene formår at modstå det meget høje moment, som Iron Knight frembringer. Begge dæktyper bygger på Goodyears standard lastbildækkarkasser med specielt udviklede slidbanematerialer og slidbanemønstre. De verdensrekordsættende dæk er udsmykket med særlige Goodyear Iron Knight-sidedekorationer. Rekordracet blev gennemført på en afspærret prøvebane i det nordlige Sverige. Iron Knight blev kørt af Boije Ovebrink, som har over 30 års erfaring med både bil- og lastbilrace, og som tidligere har slået hele fem hastighedsrekorder. Volvo Trucks og Goodyear har arbejdet sammen i mange år, når det drejer sig om at sætte internationale hastighedsrekorder. The Mean Green, der også havde Boije Ovebrink bag rattet, blev verdens hurtigste hybridlastbil i 2012, da den slog to internationale hastighedsrekorder – ligeledes på specialudviklede lastbildæk fra Goodyear. Om Goodyear
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |