Løvfaldstroljer er klar med sprøjtenTorsdag 8. oktober 2015 kl: 14:24 Af: RedaktionenLøvfaldstrolje i aktion uden for Roskilde. (Foto: Peter Elmholt) Når efterårsbladene samler sig i bunker på skinnerne, og togene kører over dem, så bliver de til en klæbrig masse, som gør, at lokomotivførerne skal bruge mere tid til at sætte i gang og komme ned i fart. Og derfor får de strækninger, der er hårdest plaget af løvfaldet, besøg af Banedanmarks løvfaldstroljer
Lokomotivførerne og trafikstyringspersonalet i Banedanmarks fjernstyringscentraler og kommandoposter informerer hinanden om løvfald på strækningerne, så kørslen kan tilpasses forholdene. Hos DSB har togene fået slebet hjul og kører med fyldte sandkasser. - Vi kører efter faste planer, men er samtidig fleksible. Hvis vi får meldinger ind om meget løvfald på en strækning, så er der mulighed for at køre ekstra ture, siger Jens Jørgen Hansen. En anden spiller på banen er vejret. Frost og kraftig blæst giver en kort løvfaldsperiode, mens et stille og lunt efterår gør løvfaldsperioden længere. I oktober 2014 blev 1,1 procent af togene på fjernbanen forsinket som følge af løvfaldet, og i november var tallet 0,5 procent. På S-banen var der sidste år stort set ingen forsinkelser på grund af løvfald. I år vil der være tre løvfaldstroljer, som er placeret i henholdsvis Aarhus, Fredericia og Hellerup. Der er beredskab i Jylland i denne uge, i uge 42 er de første natkørsler planlagt, og fra uge 44 er det planen også at køre i dagtimerne. Der køres på følgende strækninger:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |