Vognmænd skal lære at køre grønt

Fredag 17. juli 2015 kl: 04:00
Af: Redaktionen

Den nye køreterminal OptiDrive 360 fra TomTom giver chaufførerne feedback på, hvor grønt de kører. Det giver en mere miljøvenlig og sikker kørsel og minimerer omkostningerne

TomTom Telematics var blandt de første på markedet til at introducere direkte feedback til professionelle chauffører med deres TomTom Driver Terminals, der giver feedback på blandt andet hårde opbremsninger, fartovertrædelse og kantning.


Nu udvider TomTom med den næste generation af WEBFEET OptiDrive, OptiDrive 360, der ud over rådgivning under kørslen også kan give kørselsrådgivning før bilen ruller ud. Det giver mulighed for at spare brændstof og køre sikrere.


Ved at anvende data om køretøjet og vejdata for den planlagte rute, giver OptiDrive 360 chaufførerne anvisninger til, hvornår de bør skifte gear eller lette på gaspedalen for ikke at overskride hastighedsbegrænsningerne. Ved endt kørsel kan chaufføren se statistik over, hvordan der er blevet kørt.


De nye innovative teknologier i OptiDrive 360 giver professionelle chauffører og arbejdsgiverne mulighed for at lave et fuldt program for optimering af kørsel, hvilket i sidste ende betyder færre udgifter til brændstof og vedligeholdelse af køretøjer.


- OptiDrive 360 er blevet udviklet på baggrund af flere års detaljeret research, foretaget i samarbejde med EU eco-Driver projektet. OptiDrive 360 markerer en banebrydende udvikling, der gør det muligt for virksomheder at arbejde tættere sammen med deres chauffører i et forsøg på at skabe vedvarende ændringer af kørselsstandarder, siger Thomas Schmidt, Managing Director hos TomTom Telematics.


OptiDrive giver chaufførerne point ud fra en række performance indikatorer:
  • Fartovertrædelse
  • Brændstofforbrug
  • Gearskift
  • Gennemsnitlig fart

Med OptiDrive 360 får transportvirksomheder mulighed for at følge chaufførenes kørsel og på baggrund af dette sammenligne hele mandskabets kørestil. Det giver virksomhederne mulighed for at arbejde mod en grønnere og dermed omkostningsbesparende transportprofil.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.