SOMMERSERIE

Vejtransport før bilen: Nav – fælg – eger

Tirsdag 14. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Nav – fælg – eger
Den berømte solvogn fra 1300 f. kr. viser bronzealderens vogn- og hjulteknologi. (Foto:Wikipedia)

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. Denne anden artikel i serien handler om udviklingen af eger-hjulet.

Hvordan skete udviklingen fra det massive hjul til egerhjulet – den langt lettere kombination af nav, fælg og egere?


Allerede massive vognhjul som stenalderhjulet fra Kideris ved Herning havde en forstærkning af den centrale del af hjulet, det var nærliggende at konstruere et endnu kraftigere hjulnav.  Også de massive hjul var fremstillet af flere stykker træ. De enkelte dele kunne måske kombineres anderledes. Vejen til egerhjulet med nav, fælg og eger har formentlig været ganske lang med mange små forbedringer.


I hvert optræder der hjul med nav, fælg og fire eger i Grækenland omkring år 2.200 f. Kr. og de nye, mindre, lette hjul har hurtigt bredt sig til resten af Europa. Og ny smøres hjulnavet med voks eller dyrefedt – en helt afgørende forbedring.


Solvognen med bronzealderens teknologi
I 1902 blev Solvognen fundet i Trundholm Mose i Odsherred – et af de vigtigste arkæologiske fund i Danmark overhovedet. Solvognen forestiller solskiven trukket af en hest. Solen er anbragt på en tohjulet kærre med hjul med hver fire eger. Hesten er forsynet med fire hjul af samme type – netop de græsk-inspirerede hjul. Solvognen er udført i bronze med guldbelægning på solskiven. Den fra ældre bronzealder – ca. 1.350 f. Kr.


Mongolske vogne med mange eger
Omtrent samtidig dukker en ny hjultype op med mange, tyndere eger. Det er et endnu stærkere hjul, som stammer fra Centralasien eller Kina. Også denne hjultype bredte sig hurtigt til hele Europa.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.