Debat: Kast ikke med sten fra et glashus

Torsdag 28. maj 2015 kl: 15:36
Af: Redaktionen

Leif Therkelsen, der er vognmand i Bække i Sydjylland på vejen mellem Vejen og Vejle, har via sin vognmandsorganisation, FDL sendt følgende debat-indlæg, hvor han inviterer transportorganisationen ITD til at komme med til havnene i Fredericia og Aarhus for at se, hvordan fordelingen af danske og udenlandske lastbiler er de to steder


Leif Therkelsen skriver:


Nikolaj Stig og ITD er åbenbart meget forarget over, at fagbevægelsen og flere af de organisationer, der ønsker et fair transport-marked med ordenlige arbejdsforhold og anstændige lønninger, har sponsoreret cabotage-studiet. Men man må vel også formode, som det flere steder er oplyst, at ITD støtter politiske partier og enkeltpersoner, som ITD mener gavner deres medlemmers interesser. Og holder man sig inden for de regler, der er på området, er der da ikke noget forkert i det.


Nikolaj Stig anfægter troværdigheden i cabotage-studiet. Nikolaj Stig mener, at Henrik Sternberg kunne være udsat for pres fra sponsorerne, således, at resultatet kommer til at fremstå som sponsorerne ønsker det. Det har Stig Nikolaj selvfølgelig lov til at mene. Nikolaj Stig mener dog, at selve registreringerne af udenlandske biler er rigtige nok, men mener så alligevel ikke, fordi han mener, at danske chauffører har set sig sure på øst europæiske biler/chauffører, og derfor undlader at registrere for eksempel tyske biler. Den påstand er langt ude, Nikolaj Stig.


ITD laver jævnlige trafikoptællinger ved grænserne. Her oplyses det, at den største gruppe udenlandske biler er tyske. Det tror jeg på, men disse tyske biler kører jo grænseoverskridende kørsel, og er i meget stort antal ejet af danske vognmænd, som benytter sig af muligheden for at have tyske nummerplader på deres biler, og som overvejende kører eksport. Derfor ses de jo ikke så meget i Danmark, som for eksempel udenlandske biler, der kører containere.


Når ITD alligevel laver de trafikoptællinger, vil jeg da opfordre ITD til at komme til havneterminalerne i Fredericia og Aarhus. Det er jo inde i landet cabotage-kørslen foregår. Hvis ITD vil tage min opfordring op, kunne ITD få syn for sagen, for her er de øst europæiske biler et meget, meget stort flertal i forhold til tyske biler,


Leif Therkelsen

Bække





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.