Tirsdag stemmer Folketinget om Femern-tunnellenFredag 24. april 2015 kl: 13:09 Af: RedaktionenAnlægsloven for FemernBælt-projektet forventes tredje- og sidstebehandlet i Folketinget 28. april. Tunnelen under Femern Bælt bliver det mest omfattende bygningsværk, der er opført i Danmark, og det store projekt sætter flere rekorder Anlæget af tunnellen under Femern Bælt bliver på flere måder en enestående - eller liggende - teknisk bedrift. Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, og Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Tunnelen skal placeres i 30 til 40 meters dybde under vandet, og op mod 3.000 personer skal samarbejde på den kompleks byggeplads. - Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder. Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 kilometer lange Øresundstunnel. Men Femern-tunnelen har også nye tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med ti kældre. Det er første gang sådan et koncept anvendes inden for tunnelbyggeri. Tunnelen bliver 18,2 kilometer lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt. Der er tale om en sænketunnel til både tog og biler. Tunnelen skal bygges af i alt 89 elementer, som støbes i beton og stål inde på land. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen ét efter ét og dækkes til. Tunnelen bliver godt tre gange længere end verdens længste sænketunnel, som er en ældre togtunnel under San Francisco Bugten. Og den bliver fem gange så lang som sænketunnelen under Øresund. Der skal udgraves materiale i havbunden svarende til rumfanget af syv egyptiske Keops-pyramider for at få plads til tunnelen. Og der er plads til 10 tennisbaner oven på bare ét enkelt af elementerne, som hver især vejer cirka 73.500 ton - omtrent det samme som 4.500 fyldte bybusser. - Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri, siger Kim Smedegaard Andersen. Om Femern-forbindelsen
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |