Uber får modstand i Singapore og Toronto

Mandag 24. november 2014 kl: 10:20
Af: Redaktionen

I Singapore skal Uber overholde bystatens taxilovgivning i alle detaljer. Toronto i Canada vil efter to års Uber-drift i byen nedlægge forbud mod konceptet.

Det er ikke kun den danske Trafikstyrelsen og bystyret i Berlin, der arbejder aktivt på at styre det amerikanske Uber-koncept, som markedsføres som samkørsel, men som i realiteten går i direkte konkurrence med taxibranchen og typisk udenom de nationale reguleringer af taxakørslen.

Singapore: Loven håndhæves 100 procent
I Singapore tvinges Uber ifølge en ny lov til kun at benytte taxaer og chauffører med licens, og information om takst og andre tillæg skal være tydelig for kunden. Det skriver Ritzau. Uber må ikke bede passagererne om at afsløre deres destination, når de bestiller en tur. Det er ellers en standard funktion i Uber-appen. Denne regel findes i Singapores lovgivning på grund af bekymring for, om chauffører vil forsøge at undgå nogle ture. Uber skal også tilbyde kundeservice og kontorer for hittegods og klager. Den nye hyrevognslov i Singapore gælder ikke kun Uber, men også lignende koncepter som Hailo og Lyft.

Bystaten Singapore, som vel bedst kan karakteriseres som et liberalt diktatur, er kendt for sin meget effektive bytrafik, som bygger på en meget præcis og ganske omfattende regulering og en konsekvent håndhævelse af reglerne. Overtrædelser kan koste meget store bøder.

Toronto vil nedlægge forbud mod Uber
Uber er ikke længere velkommen i millionbyen Toronto i Canada. Bystyret arbejder på at nedlægge forbud mod kørselstjenesten. Det skriver DR nyheder Torontos bystyre er især utilfreds med Uber sikkerhedsniveau. Det er manglende eftersyn af bilerne, ingen uddannelse af chaufførerne, utilstrækkelige forsikringer, overudbud af taxaer med trafikpropper til følge samt en række andre årsager.

Uber svarer igen

Ubers svar er præget af denne dobbelthed, som er indbygget i forretningskonceptet. På den ene side stiller man sig uforstående over angrebet på en idealistisk baseret samkørselstjeneste, på den anden side går Uber direkte i kødet på, hvad de kalder en forældet og bureaukratisk taxiregulering, der "forhindrer fremskridtet, begrænser forbrugernes valg og tvinger en dårligt fungerende model igennem", som det hedder i Ubers svar til Torontos borgmester det i DR' Nyheders referat.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.