"Bredere økonomiske effekter" - hvad er det?Torsdag 30. oktober 2014 kl: 10:25 Af: Mikael HansenSpørgsmålet bliver forsøgt besvaret på en offentlig høring på Christiansborg tirsdag den 11. november 2014 kl. 9-11.30. Arrangør er Folketingets Transportudvalg på anmodning af Venstre. Oplægsholdere på høringen er:
Et supplement "Bredere økonomiske effekter" er et supplement til de modeller for samfundsøkonomiske beregninger, som bruges af Transportministeriet til vurdering af infrastrukturinvesteringer. Populært sagt beregnes i dag kun de direkte økonomiske effekter, mens en række indirekte effekter ikke er medregnet. Overskrifterne for "Bredere økonomiske effekter" defineres ifølge et debatoplæg fra Transportministeriet:
Forslagsstilleren til høringen er Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. Han siger: -Vi ønsker øget politisk fokus på de bredere effekter af trafikale projekter, herunder deres forventede virkning på regional vækst og jobskabelse, siger Kristian Pihl Lorentzen til transportnyhederne.dk. Han har tidligere udtalt sig kritisk om bl.a. Produktivitetskommmissionens anbefalinger, hvor en række vedtagen infrastrukturinvesteringer blev vurderet som overflødige eller problematiske på baggrund af de samfundsøkonomiske beregninger. Men der mangler noget i disse beregninger. Kristian Pihl Lorentzen skrev dengang på sin blog: "Men vi skal huske på, at infrastrukturen jo er det, der binder hele landet sammen. Og det er uhyre vigtigt, at vi sikrer borgerne og erhvervslivet mulighed for effektiv transport i hele Danmark." Tilmelding til høringen på websiden for Folketingets Transportudvalg: http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Trafikudvalget.aspx © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |