Tysk domstol lader omstridt taxi-system køre videre

Torsdag 18. september 2014 kl: 10:50
Af: Redaktionen

Taxatjenesten Uber blev fornylig forbudt i hele Tyskland, efter at den tyske taxibranche havde rejst sag mod selskabet. Ifølge den tyske taxi-organisation, Taxi Deutschland, står Uber for en ekstrem form for løndumping, og de nægter at betale enhver form for minimumsløn. Men en domstol i Frankfurt har omstødt den kendelse og tillader Uber at køre videre, mens sagen mod organisationen kører videre. Ifølge dr.dk har der i denne uge været strejke blandt Ubers chauffører i New York

Uber-organisationen eller systemet, der har Google og den amerikanske bank Goldman Sachs blandt investorerne, har ikke selv chauffører eller biler. De chauffører, der er tilmeldt Uber, kører som selvstændige erhvervsdrivende, der stiller bil og chauffør til rådighed for kunderne, der bestiller deres taxi via Uber-app'en. Uber-systemet søger for at beregne og afregne prisen for turen.


Uber-organisationen har en udviklingsafdeling i Aarhus, men har endnu ikke meldt sin ankomst på det danske marked - men er til stede både i Hamborg og Gøteborg.


Den eksisterende taxibranche i Europa protesterer mod Uber. Henover sommeren har der været demonstrationer i blandt andet London, hvor taxichauffører blokerede trafikken i protest mod Uber.


Argumenterne mod Uber er, at tjenesten konkurrerer med de eksisterende taxi-organisationer på ulige vilkår. Den etablerede taxi-branche er pålagt en række reguleringer, som Uber hidtil har formået at holde sig fri af.


I Berlin har man eksempelvis forsøgt at sende Uber ud af byen, fordi man mente, at organisationen ikke i tilstrækkelig grad kunne garantere sikkerheden for passagererne.


Tidligere på ugen protesterede Uber-chauffører i New York over, at de fik alt for lidt i løn for det arbejde, de leverede til Uber. I sommer sænkede Uber priserne for en tur med, da Uber ligger i hård konkurrence med den etablerede taxibranche i New York og med flere tilsvarende app-baserede selskaber.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.