Svensk lastbil gjorde sig i tysk testOnsdag 17. september 2014 kl: 10:43 Af: RedaktionenScania G 410 Streamline satte ny rekord i sparsommelighed med et forbrug på 23,3 liter diesel pr. 100 km - det svarer til 4,29 km/l - i den store tyske "Euro Truck Test 2014". Den svenske lastbilproducent Scania fremhæver i den forbindelse Streamlinernes ry brændstoføkonomiske Euro 6-lastbiler Præcis 499 kilometer motor- og landeveje omkring München lagde asfalt til det tyske fagblad Trucker's seneste sammenligningstest af lastbiler i 400-450 hk-klassen til europæisk langturskørsel på ca. 40 ton vogntogsvægt. Da lastbilerne i testen havde tilbagelagt de sidste kilometer, stod Scania G 410 Streamline med 13-liters 6-cyl. Euro 6-motor med ren SCR-teknologi tilbage som vinder på blandt andet laveste brændstofforbrug, laveste egenvægt og største trækkraft. Konkurrenterne i sammenligningstesten var Mercedes-Benz Actros 1843, Renault T430 og DAF XF. Volvo, Iveco og MAN havde takket nej til test-invitationen. Næstbedst i brændstoftesten blev Mercedes-Benz Actros med et dieselforbrug, der lå 1,7 liter/100 km højere end Scania'ens. Korrigeret for forbruget af AdBlue, som er et nødvendigt tilsætningsstof for alle de deltagende lastbiler for at overholde Euro 6-miljønormen, opnåede Scania'en ca. 0,4 liter/100 km lavere forbrug end Mercedes Benz Actros'en samt mere end 1,5 liter/100 km lavere forbrug end de to øvrige konkurrenter. Scania fremhæver også, at den tyske transportavis 'Deutsche Verkehrs Zeitung' (DVZ) har testkørt markedets nyeste Euro 6-lastbiler på de tyske veje under realistiske forhold. Konklusionen efter fem forskellige testkørsler med Scania G 410 Euro 6 og tilsvarende lastbiler fra konkurrerende mærker gennem de seneste 12 måneder blev, at Scanias G 410 Streamline med 13-liters 6-cyl. rækkemotor med ren SCR-teknologi stod tilbage som den mest økonomiske. DVZ-testen viste, at Scania G 410 Streamline forbrugte 1,1 liter diesel mindre pr. 100 km end gennemsnittet for konkurrenterne ved fuld last og hele 1,9 liter mindre pr. 100 km end konkurrenterne ved dellast. I DVZ's testkørsler var Scania'en desuden hurtigst af alle på testruten både med fuld last (38,8 ton vogntogsvægt) og med dellast (25,4 ton vogntogsvægt). Og det på trods af, at Scania'ens 13-liters motor med 410 hk havde det færreste antal hk, men alligevel præsterede det højeste drejningsmoment i klassen. Fakta om Scanias Euro 6 motorprogram:
EGR: Exhaust Gas Recirculation, tilbageførsel af udstødningsgas i forbrændingen for at opnå lavere forbrændingstemperatur og dermed reducere dannelse af bl.a. nitrogenoxid (NOx). SCR: Selective Catalytic Reduction, efterbehandling af udstødningsgasserne i katalysator i lyddæmperen ved hjælp af tilsætning af ureastoffet AdBlue for dermed at fjerne blandt andet nitrogenoxid (NOx). Samtlige motorvarianter indgår i Scanias modulsystem, hvor et stort antal hovedkomponenter går igen fra motorvariant til motorvariant. Det gælder for eksempel udformningen af forbrændingskammer samt topstykker, plejlstænger, stempler og indsprøjtningsudstyr. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |