Fremtidens jernbane til Femern Bælt bliver bygget fra i dag

Tirsdag 2. september 2014 kl: 11:21
Af: Redaktionen

Transportminister Magnus Heunicke tager i dag første spadestik til de fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter i forbindelse med det kommende anlægsarbejde med udbygning af Ringsted-Femern Banen - den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby. Det sker i Orehoved, når arbejdet med at hæve 18 vejbærende broer på Lolland og Falster igangsættes. Dermed er Banedanmarks første synlige aktiviteter i gang med et af de største anlægsprojekter på den danske jernbane i mange år.

Udbygningen og fornyelsen af Ringsted-Femern Banen omfatter anlæggelse af et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby - på nær Storstrømsbroen - hvor banen kobles på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, hastighedsopgradering fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t, samt elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby og nye signaler på hele banen.  Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Transportminister Magnus Heunicke udtaler:
- Opgraderingen vil, sammen med den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted, gøre turen mellem Næstved og København mindst 15 minutter kortere, så rejsetiden kommer ned på 34 minutter. Turen mellem Nykøbing Falster og København bliver op til 35 minutter hurtigere og kommer ned på mindre end en time. Nykøbing Falster bliver dermed en del af den kommende Timemodel.  Det er noget, som for alvor vil kunne mærkes i hverdagen.
- Banen vil også styrke den kollektive trafik på tværs af landet. Det meste af godstrafikken vil blive flyttet væk fra hovedstrækningen mellem Sjælland og Jylland og give mere plads til passagertog. Samtidig bliver jernbanen mere attraktiv for godstrafikken, der får en 160 kilometer kortere vej mellem Østdanmark/Sverige og kontinentet.

Projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Jens Ole Kaslund udtaler:
- Det er en stor milepæl for Banedanmark og for projektet Ringsted-Femern Banen, at vi nu officielt går i gang med de synlige forberedelser af et af Banedanmarks allerstørste infrastrukturprojekter i mange år. Vi ser frem til et fortsat tæt samarbejde med Ringsted, Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland kommuner om de lokale løsninger og vores tilstedeværelse under de omfattende anlægsarbejder, der vil skulle udføres i de kommende år, når Folketinget har vedtaget en anlægslov, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen.

Et forslag til anlægslov forventes fremsat omkring årsskiftet 2014/2015 og forventes at kunne være vedtaget inden sommeren 2015. I forbindelse med regeringens vækstpakke fra marts 2013 er Banedanmark gået i gang med fremrykkede aktiviteter. Det gælder blandt andet opgradering af 18 vejbærende broer på Lolland og Falster.

Banedanmark skal derudover forlænge en perron på Vordingborg Station og facadeisolere op mod 1700 boliger på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby, inden de store anlægsarbejder går i jorden, når en anlægslov for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg er vedtaget af Folketinget.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.