Letbaneråd var samlet og blev enig om den politiske retning

Torsdag 24. april 2014 kl: 13:04
Af: Redaktionen

Region Midtjylland, Midttrafik og de otte kommuner, der danner letbanerådet i Østjylland med udgangspunkt i den kommende letbane i Aarhus, er blevet enige om en ny revideret aftale om at arbejde for udbygning af letbanen i området

Letbaneråd var samlet og blev enig om den politiske retning
Aarhusområdet betegnes som en mindre storbyregion, hvor de voksende udfordringer for mobiliteten giver kødannelser på vejene og længere rejsetider. Dermed er forbedringer af den kollektive trafik et centralt instrument til at opretholde en god mobilitet og vækst i området.


Det har politikere fra Region Midtjylland, Midttrafik og de otte kommuner bekræftet over for hinanden, da det nye letbaneråd med regionsformand Bent Hansen (S) i spidsen mødtes for første gang for at diskutere arbejdet med udbygning af letbanen i Aarhusområdet. 


- Letbanerådets opgave bliver at sikre, at vi hurtigt kan komme videre med de næste etaper af letbanen, i første omgang til Hinnerup, Brabrand og Hasselager og på sigt til Randers og Hadsten. Rådet skal også arbejde for at fremme statslige investeringer i blandt andet S-togslignende drift til Skanderborg og en ny regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg, som vil binde hele regionen bedre sammen og understøtte den stærke vækst i Øst- og Midtjylland, siger Bent Hansen.


Letbanerådet:
  • Bent Hansen (A) (formand), regionrådsformand, Region Midtjylland
  • Claus Omann Jensen (V), borgmester, Randers Kommune 
  • Frank Borch-Olsen (C), 1. viceborgmester, Silkeborg Kommune 
  • Jan Petersen (A), borgmester, Norddjurs Kommune
  • Jørgen Gaarde (A), borgmester, Skanderborg Kommune 
  • Kirstine Bille (F), 1. viceborgmester, Syddjurs Kommune 
  • Kristian Würtz (A), rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune
  • Mads Nikolajsen (F), bestyrelsesmedlem, Midttrafik 
  • Nils Borring (A), borgmester, Favrskov Kommune 
  • Uffe Jensen (V), borgmester, Odder Kommune






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.