Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Dansk skibsfart ligger i toppen af nye hvidlister

Torsdag 9. juli 2020 kl: 10:00
Af: Redaktionen

Danmark ligger fortsat blandt de bedste på de seneste offentliggjorte lister over, hvordan skibe klarer sig under havnestatskontroller. Det oplyser Søfartsstyrelsen med henvisning til den seneste oversigt fra henholdsvis Paris MoU, der består af 27 søfartsadministrationer og dækker farvande i de europæiske kyststater og det nordatlantiske bassin fra Nordamerika til Europa, og Tokyo MoU, der består af 20 medlemsmyndigheder i regionen Asien og Stillehavet

Hvidlisterne fra Paris MoU og Tokyo MoU (Asien) viser, hvordan flagstater klarer sig, når landets skibe bliver kontrolleret i havne rundt om i verden. 


Paris MoU har netop opgjort deres hvidliste, hvor danske skibe ligger i toppen som nummer fem.


På Tokyo MoU’s seneste hvidliste ligger danske skibe nummer 13.


- Dansk skibsfart er kendetegnet ved kvalitetsskibsfart, hvor sikkerhed og vækst går hånd i hånd. At performe godt på hvidlisterne er en væsentlig indikator på, at dansk skibsfart fortsat lever op til de højeste standarder, siger Martin John, der er kontorchef i Søfartsstyrelsen.


Listerne fra Paris MoU og Tokyo MoU er blandt andet baseret på de seneste tre års inspektioner og tilbageholdelser af skibe.


Søfartsstyrelsen peger på, at inspektioner af udenlandske skibe i havnene er et vigtigt værktøj til at sikre, at skibene lever op til internationale standarder for sikkerhed, sundhed og miljø samt ordentlige leve- og arbejdsvilkår for besætningsmedlemmer.


Udover placeringer i toppen af listerne hos Paris MoU og Tokyo MoU figurerer Danmark desuden på US Coast Guards Qualship 21-liste.


Fakta om hvidlisterne:
  • Paris MoU består af 27 søfartsadministrationer og dækker farvande i de europæiske kyststater og det nordatlantiske bassin fra Nordamerika til Europa
  • Tokyo MoU består af 20 medlemsmyndigheder i regionen Asien og Stillehavet
  • QUALSHIP 21 (United States Coast Guard’s Quality Shipping for 21st Century Program) har eksisteret siden 2001 og medvirker til at sikre og forbedre skibsfarten ved at identificere skibe af høj kvalitet og på den måde fremme skibskvalitetsstandarderne




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst