Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kinesiske el-varebiler med britiske rødder kommer til Danmark

Tirsdag 30. juni 2020 kl: 15:18
Af: Redaktionen

Kinesiske el-varebiler med britiske rødder kommer til Danmark

Elbilproducent Maxus kommer til Danmark via norske RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, som importører. I forbindelse med introduktionen af Maxus’ batterielektriske varebiler har RSA rekrutteret Steffen Vilstrup, der er tidligere regionchef for FCA - Fiat Chrysler Automobiles N.V. - som Country Manager i Danmark

- Interessen for elbiler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning, siger Steffen Vilstrup. 


Han peger på, at de elektriske biler fra Maxus kan udfylde det behov. For eksempel er Maxus EV80 en batterielektriske varebil, der kan transportere over ti kubikmeter med en rækkevidde på op til 200 kilometer. Maxus har også el-varebilen e-Deliver 3 og en MPV-personbil - Maxus Euniq MPV - på progrmmaet efter sommerferien.


Steffen Vilstrup, der er rekrutteret som Country Manager for den kinesiske elbilproducent Maxus, har mange års erfaring inden for bilindustrien og har blandt andet fungeret som regionschef for FCA i Danmark.


- Alle, der er aktive inden for bilindustrien, er opmærksomme på, at benzin- og dieseloperationer ubønhørligt er ved at blive udskiftet. Men indtil videre er emissionsfrie biler et marginalt fænomen for de få, der har råd, siger Steffen Vilstrup. 


Han peger på, at kun få af de over en halv million varebiler, der i øjeblikket kører på de danske veje, er elektriske.


Han er overbevist om, at Maxus-mærket kan ændre på det forhold.


Til at begynde med tilbyder Maxus varebilen EV80, der med sin rækkevidde og lasteevne passer både til transportfirmaer og håndværkere. Maxus EV80 vil kunne konkurrere i samme segment som Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.


Maxus e-Deliver 3 varebiler findes i to størrelser (4,8 og 6,3 kubikmeter) med to forskellige batterier (35 og 52,5 kWt). Maxus har hidtil solgt over 800 e-Deliver 3 i Norge og Sverige


- Biler på el har betydet en systemændring i bilindustrien. Nye spillere kommer nu ind på det danske marked og tager markedsandele fra de allerede etablerede bilproducenter. Jeg tror, Maxus har gode muligheder for, at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle måneder, hvor vi kommer med vores personbiler. Det bliver spændende at tage del i denne rejse, og jeg vil gerne bidrage med min erfaring fra den ”gamle verden”, til den nye klima venlige æra i bilbranchen, siger Steffen Vilstrup.


Om Maxus:
  • Maxus er et helejet datterselskab af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der producerer syv millioner biler årligt. Det gør selskabet til Kinas største - og verdens syvende - største bilproducent
  • Maxus’ ejer - SAIC - er partner i verdens største producent af elbilbatterier, CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd),  og sikrer dermed  batteriets fremtidige leveringskapacitet
  • Maxus har været etableret i Norge siden 2018, hvor Ikea blandt andet bruger Maxus EV80 til hjemmeleveringer i Oslo-området
  • I Sverige testes Maxus EV80 af en række vognmænd, inklusive Widrikssons og Bring Sweden
  • Maxus-mærket har rødder ti bage til den britiske producent af kassevogne LDV

Om importøren RSA:
  • RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, er importør for Maxus i de nordiske lande
  • I Norge er 50 forhandlere i drift, og siden starten i Sverige er yderligere 20 forhandlere klar
  • RSA blev grundlagt i 1936 med hovedkontor i Drammen, Norge
  • Foruden Maxus importerer RSA også Suzuki, Isuzu og BYD
  • Virksomheden har en detailhandelskæde i Norge med 11 forhandlere og sit eget reservedelslager på 11.000 kvadratmeter, som servicerer de nordiske lande




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst