Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fire hospitaler i Region Hovedstaden reserverer plads til el-taxier

Onsdag 26. februar 2020 kl: 13:24
Af: Redaktionen

Hospitaler i Region Hovedstaden har fået nye grønne p-holdepladser til elektriske taxier med batteri- eller brintsystemer. Pladserne giver de hospitalsbesøgende kortere vej til en miljøvenlige taxi og er et vigtigt skridt i regionens igangværende arbejde med at understøtte den grønne omstilling på transportområdet

Når besøgende og medarbejdere på Region Hovedstadens hospitaler fremover kører afsted fra hovedindgangen i en taxi, kan det for fleres vedkommende foregår i el-taxier med batteri- eller brintsystemer, som holder på nye særligt afmærkede grønne p-holdepladser. Holdepladserne er placeret, så de står tættere på indgangen end de øvrige holdepladser til taxier, og de er forbeholdt chauffører, der kører i en bæredygtig bil.


Taxiselskaber bakker op 
Blandt taxiselskaberne er der også opbakning til de nye holdepladser på hospitalerne. Det fortæller vicedirektøren for Dansk Person Transport, Trine Wollenberg.


- Taxibranchen vil rigtig gerne bidrage til den grønne omstilling, men en af de helt store udfordringer er de store udgifter forbundet med at få udskiftet gamle vogne til nogle, der kører på el eller brint. Derfor er vi glade for, at man også fra det offentliges side gør det økonomisk attraktivt at omstille ved for eksempel at give nogle fordele til de vognmænd, der baner vejen for den grønne omstilling i branchen, siger Trine Wollenberg.


Foreløbigt finder man de grønne p-holdepladser på fire af Region Hovedstaden hospitaler. Det gælder Herlev, Gentofte, Bispebjerg og Hvidovre Hospital. 


En del af større indsats
Etableringen af grønne p-holdepladser er en del af en større indsats for en omstilling i taxibranchen og foregår i et samarbejde mellem blandt andet Dansk Person Transport, Københavns Lufthavn, Københavns Kommune og Region Hovedstaden. 


- En taxi kører årligt det samme antal kilometer, som 6-8 personbiler. Det betyder, at CO2-udslippet og partikel- og støjforureningen ligeledes skal ganges med 6-8 for hver taxi i bybilledet. I København er der ca. 2.500 taxier, så det kommer hurtigt til at betyde noget i det store klimaregnskab, når flere skifter til en el eller brint, siger Kathrine Marie Fjendbo Jørgensen fra Region Hovedstadens Center for Regional Udvikling.   
 

Flere taxiselskaber er i øjeblikket i gang med en omstilling. Taxibranchen har nu i alt ca. 130 grønne taxier på gaden i København og forventer op imod 500 i løbet af 2020. 


Den udvikling glæder regionrådsformanden i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen.


- Eksemplet med partnerskabet for grøn omstilling af taxibranchen viser, at man med små tiltag kan være med til rykke store beslutninger frem i tiden. Etableringen af pladserne på hospitalerne giver taxivognmændene et incitament til at hoppe med på den grønne bølge, og pladserne gør det samtidig nemmere for mennesker at træffe bæredygtige valg ude på hospitalerne. Det skaber en rigtig fornuftig udvikling, som vi skal holde fast i, siger hun.


Fakta om de grønne taxi-pladser: 
  • Foreløbigt finder man de grønne taxi-holdepladser på Bispebjerg, Gentofte, Herlev og Hvidovre Hospital
  • Etableringen af pladserne udgør ét af flere initiativer, som er i fuld gang eller på vej fra samarbejdet Partnerskabet for grøn omstilling af taxibranchen
  • Blandt initiativerne er et lignende køsystem ved Københavns Lufthavn og ved andre trafikknudepunkter i København
  • Derudover kan nævnes etableringen af 7 hurtigladere dedikeret til taxi-branchen

Med i Partnerskabet for grøn omstilling af taxibranchen er blandt andet Dansk Person Transport, flere af taxi-branchens selskaber, Københavns Lufthavn, E.ON, Københavns Kommune og Det Økologiske Råd og Region Hovedstaden.


Hvad er op og ned på el- og brint:
  • En el- og en brint-bil er basalt en bil med en el-motor i stedet for en forbrændingsmotor
  • Forskellen på en el-bil og en brintbiler er “tanken” med energi
  • Traditionelt set har en en el-bil et batteri, som kan tankes op med strøm, og som så leverer strøm til drivlinen så kan bruge af
  • En brintbil kan have en tryktank, som leverer brint direkte til bilens el-værk - brændselscellerne - som så leverer strøm til drivlinen. En brintbil kan også have en almindelig tank, hvis bilen har et system, der kan trække brinten ud af eksempelvis methanol og levere den til bilens el-værk. Derfra er el-biler og brintbiler grundlæggende ret ens - biler med el-motorer







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst