Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bilbranchen har fremlagt et udspil om omstilling til mere bæredygtige personbiler

Torsdag 6. februar 2020 kl: 11:05
Af: Redaktionen

Tre organisationer på personbilsområdet - De Danske Bilimportører, FDM og Bilbranchen i DI - har fremlagt et fælles udspil for kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Udspillet skitserer mulighederne og potentialet for den grønne omstilling af transportbranchen

I forbindelse med udspillet peger organisationen De Danske Bilimportører på, at den gerne samarbejder med både S-Regeringen og kommissionen om at transformere den danske bilpark.


- Vores bud på den grønne omstilling af transportsektoren er simpel: På den korte bane skal afgifterne for nul- og lavemissionsbiler i 2021 fastfryses til samme niveau som i 2019, lyder det fra De Danske Bilimportører.


- På den lange bane skal kommissions arbejde sikre, at vi får et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2. I dag fik vi sammen med FDM og Bilbranchen i DI mulighed for at give vores bud til kommissionen på, hvordan fremtidens afgiftssystem kan skrues sammen, lyder det videre.


En af de ting, som De Danske Bilimportører blandt kæmper for er en omlægning af registreringsafgiften. Sammen med Bilbranchen i DI og FDM lavede De Danske Bilimportører i 2015 et fælles udspil: ”Bedre biler på de danske veje”, hvor organisationerne anbefalede at sløjfe registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. 


- Det er til fordel for en samlet set og løbende opkrævet afgift baseret på bilernes tekniske egenskaber, eksempelvis deres CO2-udledning og vægt. Denne omlægning har vi løbende præsenteret i flere forskellige sammenhænge, påpeger De Danske Bilimportører.
 
- Den grønne omstilling er ambitiøs, og vores fælles forslag om at ændre afgiftssystemet generelt, tager nu udgangspunkt i et oplæg for fremtidens nul- og lavemissionsbiler. Det burde være en enkel opgave – vi foreslår at vi starter med et godt system: Fremtidens afgifter til fremtidens biler. I stedet for at opkræve afgiften ved indregistrering, skal man løbende opkræve afgiften, lyder det videre.


Efter præsentationen af forslaget fr de tre organisationer i Finansministeriet, var der en engageret og livlig drøftelse af branchens og bilejernes fælles indspil. 


Kommissionen forventes at komme med sine anbefalinger vedrørende fremtidige bilafgifter i sommeren 2020.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst