El-lastbil har brint i tanken og fødevarer på ladet
Mandag 20. januar 2020 kl: 13:36
Af: RedaktionenDen norske dagligvarergrosist ASKO og den svenske lastbilproducent Scania har i samarbejde sat fire elektriske lastbiler med brinttanke, brændselsceller og et mindre batteri i drift. Bilerne kan tanke brint, som sørger for energileverancen til bilernes el-motorer, på et nyt brinttank-anlæg hos ASKO i Trondheim i det nordlige Norge. Rækkevidden ligger på mellem 400 og 500 kilometer
Vejen mod en mere bæredygtig fremtid følger flere spor. I et af sporene kører el-lastbiler, der får deres energi via brinttanke. Her har Scania samarbejdet med Asko om at få sat fire lastbiler med el-motorer i stedet for diesel- eller gasmotorer i drift.
- Scania fortsætter med at udvikle avanceret teknologi, der understøtter overgangen til et fossilfrit transportsystem, siger Karin Rådström, der er leder af salg og markering i Scania.
En vigtig del af udviklingen sker gennem samarbejde med nogle af koncernens mest fremsynede kunder - eksempelvis norske ASKO.
Scania satser på udviklingen af elektriske køretøjer på samme måde som med forbrændingsmotorteknologi. Dermed arbejder Scania - lige som mange af konkurrenterne . med en mangesidet tilgang med en bred vifte af mere bæredygtige løsninger.
- Brint er et interessant alternativ til elektrificering af fjerntransport. Indledende test viser, at teknologien fungerer godt i koldere klima. Samtidig vil jeg gerne lykønske ASKO med virksomhedens vilje til at træffe tidlige og modige beslutninger om at skabe betingelserne for brintforsyning fra vedvarende energikilder og tankningsanlæg, siger Karin Rådström og peger på, at Asko bliver en katalysator i overgangen til bæredygtig transport.
De fire brint-elektriske lastbiler er baseret på Scania’s modul-system. I ASKO-lastbilerne er forbrændingsmotoren erstattet af en el-motor, der får strøm fra brændselscellerne, som får energien fra brint - med genopladelige batterier som en del af systemet. Drivlinjen består generelt af de samme komponenter som dem, der bruges i de hybridlastbiler og busser, som Scania allerede leverer.
Fakta om de fire lastbiler til Asko:
- Bruttovægt: 26 + 1 ton
- Akselkonfiguration: 6×2*4
- Motor: 290 kW el-motor med 210 kW kontinuerlig effekt
- Maksimalt drejningsmoment 2.200 Nm
- To-trins gearkasseskift
- Batterikapacitet: 56 kWh lithium-ion
- Indbygget oplader: 22 kW AC med CCS-opladningsgrænseflade
- Brændselscelle: 90 kW PEFC fra tredjepartsleverandør
- Opbevaring af brint: 33 kg ved 350 bar
- Anslået rækkevidde: 400-500 km
Interesserede kan læse mere om, hvordan lastbiler med brint som energi-leverandør fungerer, her:
Og om elektrificering hos Scania her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |