Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske Rederier følger udviklingen i Hormuzstrædet tæt

Mandag 6. januar 2020 kl: 13:33
Af: Redaktionen

Spændingerne mellem USA og Iran, der er tiltaget de seneste dage efter USA’s drab på en iransk general, får Danske Rederier til at være særligt opmærksomme på danske aktiviteter i Hormuzstrædet, som forbinder Den Persiske Bugt mod sydvest og Omanbugten med adgang til Det Arabiske Hav mod sydøst. Iran ligger på nordsiden af Hormuzstrædet

Hver måned sejler ca. 150-170 dansk opererede skibe gennem Hormuzstrædet, der er en vigtig handelsrute for den internationale skibsfart.


- Det er desværre ikke noget nyt, at situationen er anspændt. Men de seneste dages udvikling får os naturligvis til at holde et meget vågent øje med aktiviteterne i området. Handelsskibene skal fortsat tage deres forholdsregler og vise agtpågivenhed, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.


Strategisk vigtigt område
Hormuzstrædet er en meget befærdet livsnerve for international skibsfart, og derfor følger dansk og international skibsfart nøje med i udviklingen i området. 20 - 30 procent af verdens energitransport går gennem strædet, og cirka seks procent af danske rederiers eksport kommer fra Mellemøsten.


- Det vigtigste for os er, at handelsskibene kan sejle trygt og roligt gennem Hormuzstrædet. Derfor er vi i løbende dialog med både de danske myndigheder og vores medlemmer om situationen. Det er vigtigt, at de politiske spændinger bliver deeskaleret og fremfor alt, at handelsskibene ikke bliver utilsigtet inddraget som part i konflikten, siger Maria Skipper Schwenn.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst