Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-Kommissionen præsenterer sine klimaambitioner

Fredag 13. december 2019 kl: 11:47
Af: Redaktionen

Formanden for den nye EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen, har offentliggjort EU-Kommissionens klimaambitioner i form af den såkaldte ’Green Deal’. Interesseorganisationen Danske Rederier hilser klimaambitionerne velkomne og ser flere gode takter som eksempelvis fokus på udvikling af nye brændstoffer og ambitioner for nærskibstrafikken. Danske Rederier er dog skeptisk over for EU-Kommissionens tiltag om at foreslå en udvidelse af EU’s CO2-kvotehandelssystem - det såkaldte ETS - til den maritime sektor

- Vi er enige i, at det er nødvendigt at nedbringe søfartens CO2-udledning. På dette område er Danske Rederiers medlemmer førende. Men vi skal gøre det sådan, så vi opnår størst effekt, siger Jens Valdemar Krenchel, der er sekretariatschef for Danske Rederier’s repræsentation i Bruxelles.


- Søfart til og fra - samt inden for - EU udleder ifølge EU's egne data omkring en sjettedel af branchens globale CO2-udledning. For at få størst effekt bør en regulering af skibsfartens udledninger derfor selvfølgelig foregå på globalt niveau og ikke regionalt i EU, siger Jens Valdemar Krenchel.


Fokus på reelle reduktioner
Hos Danske Rederier ønsker man, at reguleringsmæssige tiltag fører til reelle reduktioner, fremmer innovation og tilgodeser “first movers”. Organisationen peger på, at tiltag ikke må føre til unødvendigt bureaukrati, og frem for alt er det afgørende, at kommende EU-tiltag kan løftes op og gennemføres på globalt niveau via FN’s søfartsorganisation, IMO.
 

- Hvis vi skal nå vores ambitiøse mål om klimaneutral skibsfart, så er Europæisk kvotehandel ikke det, der bringer os i mål. Vejen til CO2-neutral skibsfart går gennem en massiv forsknings- og udviklingsindsats. Industrien er klar, men kan ikke klare den opgave alene, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.


Hun understreger, at der er brug for alle interessenter, som for eksempel energileverandører og udstyrsproducenter, hvis det skal lykkes at blive CO2-netural.


- Det er det vigtigt, at EU tør sætte baren højt og sætte ind dér, hvor det giver mening. Det kan for eksempel være ved at sætte tryk på indsatsen for at reducere ventetiden i europæiske havne, optimere samarbejdet mellem godstransport til lands og til vands samt etablere test- og demonstrationsfaciliteter til udvikling af nye brændstoffer. Sidst, men ikke mindst bør EU tage internationalt lederskab i IMO og arbejde for globale regler, siger Maria Skipper Schwenn.


Fakta:
  • Den nye EU-Kommission begyndte sin 5-årige mandatperiode 1. december
  • Frans Timmermans er ny klimakommissær og har fået ansvaret for ’The Green Deal’
  • ’The Green Deal’ beskriver EU-Kommissionens klimavisioner, samt hvilke lovforslag EU-Kommissionen ønsker at få vedtaget på det grønne område

Interesserede kan læse mere her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst