Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danmarks-færge får også intelligent hjælp fra ait-system

Mandag 25. november 2019 kl: 10:53
Af: Redaktionen

Danmarks-færge får også intelligent hjælp fra ait-system
Stena Scandinavica-færgen på ruten Göteborg-Kiel var første færge, der fik installeret kunstig intelligens.

Kunstig intelligens kan forudsige den mest brændstofeffektive måde at betjene en færge på. Det har det svenske færgerederi Stena Line erfaret gennem et pilotprojekt på Stena Scandinavica-færgen på ruten Göteborg-Kiel. Projektet gik ud på at undersøge, om kunstig intelligens (AI) kunne hjælpe rederiets kaptajner med at sejle mere brændstofeffektivt

Danmarks-færge får også intelligent hjælp fra ait-system
Nu er teknologien også installeret på Stena Danica, der besejler ruten Frederikshavn-Göteborg.
Erfaringerne var, som vi tidligere har beskrevet her p transportnyhederne.dk, så gode, at færgen Stena Danica, der sejler ruten Frederikshavn-Göteborg, som første færge i Danmark har fået installeret teknologien.  


Brugen af kunstig intelligens er blot ét af flere tiltag, der skal bidrage til reducering af energi- og brændstofforbrug samt miljøpåvirkning. Stena Line offentliggjorde i foråret sin tredje bæredygtighedsanalyse "En bæredygtig rejse", der beskriver initiativerne, forbedringerne og udfordringerne i virksomhedens aktiviteter fra et bæredygtighedsperspektiv samt resultaterne af deres ambitiøse bæredygtighedsmål.

 
Rederiet har fem fokusområder, som er udviklet i overensstemmelse med FN’s bæredygtige udviklingsmål og tilpasset rederiets forretning; Ligestilling & inklusion, Sundhed & velvære, Ren energi, Ansvarligt forbrug og Livet under vandet.
 

- Vi har ambitioner om at forbedre vores aktiviteter hvert år for at blive førende inden for bæredygtig skibsfart. Udover installeringen af kunstig intelligens har vi blandt andet erstattet almindelige plastikposer med poser lavet af biomaterialer, ligesom engangskaffekopper om bord er blevet erstattet med et biologisk nedbrydeligt alternativ. Derudover blev det første batterihybridprojekt lanceret ombord på Stena Jutlandica på ruten Frederikshavn-Göteborg, siger Tony Michaelsen, der er rutedirektør for Stena Line i Danmark.


Samtidig er reduktion af brændstofforbrug et prioriteret område i Stena Lines bæredygtighedsstrategi, og målet er at reducere CO2-forbrug og emissioner med 2,5 procent om året. Brændstof er samtidig en vigtig omkostningspost og tegner sig for næsten 20 procent af virksomhedens samlede omkostninger.
 

- Stena Line som virksomhed skal assisteres fuldt ud af AI i senest 2021, og Stena Fuel Pilot er et meget vigtigt skridt på denne rejse. Projektet understøtter vores vision "Connecting Europe for a Sustainable Future" og ved at hjælpe vores kaptajner med at spare på brændstof reducerer vi både vores omkostninger og vores klimapåvirkning, siger Jari Virtanen, der er ansvarlig for Stena Lines digitale transformation.
 

AI-assistenten, Stena Fuel Pilot, skal installeres på flere færger, der opererer i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland i løbet af året. M/S Skåne, der besejler Trelleborg-Rostock-ruten, fik installeret AI-assistenten i oktober, og nu har Stena Danica fået installeret teknologien som første færge i Danmark. Ambitionen er at installere Stena Fuel Pilot på alle 37 færger i løbet af næste år.
 

Sådan virker Stena Fuel Pilot
Stena Fuel Pilot simulerer mange forskellige scenarier, før den foreslår den mest optimale rute- og ydelsesopsætning under turen. Et stort antal variabler tages i betragtning såsom strøm, vejrforhold, lavvande og hastighed gennem vand i forskellige kombinationer. Uden AI-teknologien ville dette ikke være muligt.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst