Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Søfartsorganisation gør fremskridt i klimaforhandlinger

Mandag 18. november 2019 kl: 14:19
Af: Redaktionen

Klimaarbejdsgruppen under FN’s søfartsorganisation IMO drøftede i sidste uge en række forslag, som på forskellig skal bidrage til at reducere CO2-udledningerne fra skibe. Hvis skibsfarten skal blive 40 procent mere effektiv i 2030 sammenlignet med 2008 skal farten sættes op, lyder det fra rederiorganisationen Danske Rederier

De 173 medlemslande i IMO, som var repræsenteret ved mødet i London, udviste stor vilje til samarbejde og appetit på at gøre reelle fremskridt op mod mødet i IMO’s miljøkomite i marts næste år. Danske Rederier er glad for, at der var opbakning til den målbaserede tilgang, som Danmark blandt andre lande er initiativtager til. Samtidig var der meget lidt opbakning til forslag som obligatoriske fartbegrænsninger eller obligatorisk begrænsning af motorkraften.


- Det er glædeligt, at medlemsstaterne over en bred kam forstår, at det haster med at finde de tiltag, der kan levere de store energieffektiviseringer, som vi har forpligtet os til at finde. Man fornemmede tydeligt en vilje til at nå til enighed og overvinde uenigheder, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for miljø, sikkerhed og maritim forskning i Danske Rederier.


Hun peger på, at man hos Danske Rederier er glade for, at der er opbakning til en regulering, hvor rederierne selv kan bestemme de tiltag, de ønsker at benytte. Det er også positivt, at der ikke er appetit på forslag som eksempelvis obligatorisk fartbegrænsning, som ifølge Danske Rederier vil bremse innovationen i branchen og straffe de rederier, der allerede har investeret i at nedbringe udledningerne fra deres skibe.


Frem mod marts 2020 ligger der et betydeligt hjemmearbejde hos  medlemslandene med at videreudvikle deres forslag. Der vil blive arbejdet videre med to tilgange til en målbaseret regulering af skibenes CO2-udledninger. En. som kun fokuserer på tekniske tiltag, og en, der både omfatter operationelle og tekniske tiltag. Danmark har påtaget sig at koordinere arbejdet med den tilgang, hvor både tekniske og operationelle tiltag kan benyttes.


- Vi ser meget positivt på de vigtige fremskridt, der er sket over ugen. Det er vigtigt, at feltet af forslag nu snævres ind, så vi kan fokusere arbejdet. Vi støtter en tilgang, der omfatter både tekniske og operationelle tiltag, fordi det giver rederierne flest mulige værktøjer til at nedbringe CO2-udledningerne. Det kan for eksempel være ruteoptimering, bedre bundmaling og skift til nye brændstoffer med mindre CO2-udledning, siger Maria Skipper Schwen og fortsætter:


- Fra Danske Rederiers side vil vi fortsat have et særligt fokus på, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger. Desuden er det vigtigt med en stærk og effektiv håndhævelse af en kommende regulering, så alle konkurrerer på samme vilkår.



Det næste møde i den tekniske klimaarbejdsgruppe ligger lige forud for miljøkomiteen, Marine Environment Protection Committee, MEPC, og afholdes i foråret 2020.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst