Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
DTL OM VALG AF FORMAND I KLIMAPARTNERSKAB:

- Selvmål af regeringen

Fredag 8. november 2019 kl: 12:04
Share  


Af: Redaktionen

Vognmandsorganisationen DTL kalder det betænkeligt, at S-Regeringen sætter DSV’s administrerende direktør ind som formand for det klimapartnerskab, som skal se på, hvordan landtransportområdet kan bidrage til reduktion af klimabelastningen

- DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning. Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard om udnævnelsen af DSV Panalpina’s administrerende direktør Jens Bjørn Andersen som formand for klimapartnerskabet på transportområdet.


I forbindelse med præsentationen af klimapartnerskabet fremhæver DTL, at det danske landtransportmarked gennem mange år har været plaget af social dumping og en markant skævvridning i konkurrencen - primært som følge af en markant årlig stigning i antallet af østeuropæiske lastbiler og lavlønschauffører, der opererer i Danmark - ofte som underleverandører for danske virksomheder. Derfor er det efter DTL’s menig ekstremt vigtigt, at klimaomkostningerne, som fremover kommer til at påføres danske transportvirksomheder, ikke åbner en ny fløj af skævvridning gennem klimadumping, som rammer danske, men ikke udenlandske vognmænd, selvom de opererer i Danmark.


DTL mener, at S-Regeringens ambitiøse klimamålsætninger skal indfries ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører. DTL’s direktør Erik Østergaard, som selv skal deltage i arbejdet, der begynder på Marienborg på onsdag under ledelse af statsminister Mette Frederiksen (S), mener, at S-Regeringen nøje bør overveje hvem, der sættes i spidsen for dette arbejde for at undgå, at der efterfølgende kan rejses spørgsmål om habilitet.



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen præsenterer sine klimaambitioner
- Politiske tiltag med effekt på kort sigt
- Elektriske Fuso-lastbiler er kørt ud på danske veje
- Tunge el-drevne konceptlastbiler er på vej til anlægs- og regional transport
- Regeringen tager første skridt til etablering af
- Erhvervsorganisationer har præsenteret klimaplan for dansk vejgodstransport frem mod 2030
- Havn vil give rabat til “grønne” skibe
- Nyt brændstofeffektivt fly skal fragte passagerer ud i verden
- Spansk politi anholder 68 personer for ulovlig CO2-udledning
- Stort flertal står bag aftale om klimalov
- Landvind og solceller meget tæt på at blive støttefri
- FN's klimatopmøde sætter fokus på transportområdet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst