Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vordingborg Havn søsætter nyt udviddelsesprojekt

Fredag 11. oktober 2019 kl: 11:11
Af: Redaktionen

Vordingborg Havn søsætter nyt udviddelsesprojekt

Næppe er den ene havneudvidelse færdig, før Vordingborg Havn sætter gang i en ny. - Den oprindelige udviklingsstrategi fra havnens side har båret frugt. Alle etablerede arealer er udlejet, og der er allerede nu efterspørgsel efter arealerne på de resterende udviklingsområder. Med igangsættelsen af Etape 4 ser vi frem til snarest at kunne tilbyde arealer til kommende kunder og partnere, siger havnebestyrelsesformand Poul A. Larsen (S)

Efter indstilling fra en enig havnebestyrelse besluttede kommunalbestyrelsen i Vordingborg Kommune på sit møde tirsdag i denne uge at bakke op om endnu en udvidelse. Udbudsforretningen forventes at sat i gang her i efteråret med en forventet start af selve anlægsbyggeriet i 2020.


Etape 4 kommer til at ligge i forlængelse af anlægsområdet ved Storstrømsbro-byggeriet på sydvest-siden af Masnedø mod Falster.


Etape 4 er et landindvindingsprojekt, som vil udvide Vordingborg Havns areal med ca. 200.000 kvadratmeter. Derudover skal der bygges et kajanlæg på ca. 150 meter. I dag råder Vordingborg Havn efter den seneste udvidelse over ca. 180.000 kvadratmeter. Etape 4 vil resultere i mere end en fordobling af de nuværende arealer.


Projektet går ud på at inddæmme arealet og efterfølgende fylde det op med jord og genbrugsprodukter fra andre anlægsprojekter. I dag genereres der store mængder af jord og andre industrielle restprodukter fra de mange anlægsprojekter rundt om i Danmark. Et nyttiggørelsesprojekt betyder, at disse restprodukter nyttiggøres i stedet for at optage plads og udgøre en økonomisk belastning. Ved at etablere et nyttiggørelsesprojekt på Sydsjælland vil virksomheder i kommunen og i området have lettere adgang til at komme af med jord tæt på deres anlægsprojekter. 


Tidsmæssigt vil projektet falde i en gunstig periode, fordi en lang række jordmodtagelsesfaciliteter er ved at være fyldt op. Vordingborg Havn har som partner i EU Interreg projektet DUAL Ports stor erfaring med nyttiggørelsesprojekter. Etape 4 er en del af den oprindelige masterplan og er derfor en naturlig forlængelse af disse erfaringer. I den nyligt afsluttede havneudvidelse blev der også brugt en række genbrugsprodukter.


Da omkostningerne til etablering af etape 4 dækkes via betaling for jordmodtagelsen skal havnen ikke optage lån. Både danske og udenlandske virksomheder har udtrykt interesse for at stå for såvel bygning af anlægget samt jordmodtagelse. Derfor skal hverken Vordingborg Havn eller Vordingborg Kommune have penge op af lommen.


- Det er en meget gunstig situation for både havn og vores samfund, siger direktør for Vordingborg Havn Jan Michelsen og fortsætter:


- Ikke alene er projektet en økonomisk god forretning, men set fra et miljømæssigt perspektiv, giver det jo også ualmindelig god mening at udvide på denne måde.


Havnens udviklingschef, Jan-Jaap Cramer, peger på, at man skal tænke cirkulær økonomi og grøn omstilling, når man snakker bygge- og anlægsprojekter. 


- Det er fremtiden - også når det gælder havne, siger han.


Interesserede lejere 
En række virksomheder har på nuværende tidspunkt udtrykt interesse for at leje de fremtidige havnearealer. Virksomhederne omfatter både traditionelle shippingvirksomheder, entreprenører, transportører og jordhåndteringsfirmaer. Under anlæggelsen af Etape 4 vil en række materialer desuden skulle indskibes, hvilket vil betyde øget godsomsætning for havnen. Det forventes at projektet også vil afføde en række positive effekter, der vil gavne beskæftigelsesområdet. Sidst men ikke mindst betyder Etape 4, at Vordingborg Havn bliver en endnu stærkere og synlig spiller i branchen, og derved kan blive medvirkende til at tiltrække fremtidige erhvervsfremmende virksomheder til en maritim klynge.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst