Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Flere lastbiler og busser bliver vinket ind til vejsidesyn

Onsdag 10. juli 2019 kl: 08:25
Share  


Af: Redaktionen

Færdselsstyrelsen har skærpet kontrollen med tunge køretøjer på vejene. Det sker på baggrund af et EU-direktiv, der trådte i kraft 20. maj sidste år. Direktivet fastsætter eksempelvis nye krav til antallet af vejsidesyn. Det betyder, at Færdselsstyrelsen i samarbejde med politiet årligt har en målsætning om at kontrollere omkring 5.000 danske og udenlandske køretøjer

Formålet med vejsidesyn af erhvervskøretøjer er at kontrollere, at køretøjerne er i en teknisk sikker og miljømæssig acceptabel tilstand - både for færdselssikkerheden og miljøet. Vejsidesynet er dermed et supplement til det periodiske syn.


Selvom køretøjerne skal synes hvert år, er det ikke tilstrækkeligt, at køretøjerne kun vedligeholdes og repareres i forbindelse med det årlige syn. Erhvervskøretøjer kører ofte mange kilometer om året, og det er derfor vigtigt, at køretøjerne løbende vedligeholdes.


De mest forekommende fejl ved vejsidesyn er for eksempel fejl på køretøjers bremser og dæk samt lysende kontrollamper, der indikerer fejl ved for eksempel motorstyring eller ABS-bremser.


I lastbiler er der derudover ofte eftermonteret udstyr som eksempelvis hylder på instrumentbrættet eller vindafvisere, der forringer udsynet gennem forruden eller de forreste sideruder. Andre fejl ved lastbiler kan være, at der er eftermonteret flere lygter end tilladt.


I busser ses der ofte fejl i forbindelse med nødudgange. Det kan være manglende mærkning af nødudgange, at der mangler værktøj i forbindelse med nødudgangen, eller at dørene ikke kan nødåbnes, fordi betjeningsanordningen ikke virker.


Føreren kan som hidtil blive frakendt førerretten, hvis det vurderes, at fejl og mangler er af sikkerhedskritisk karakter, og at væsentlige hensyn til færdselssikkerheden er tilsidesat. Derudover bliver bødeniveauet hævet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge motorkøretøjer og for ulovlig støj fra motordrevne køretøjer fra 1. januar 2020.


Færdselsstyrelsen fremhæver, at der på grund af de flere vejsidesyn kan være en god økonomi i at sikre, at køretøjet er godt vedligeholdt. Foruden at risikere en bøde, hvis et køretøj ikke er i orden, kan det have betydelige økonomiske omkostninger for den enkelte vognmand, hvis et køretøj skal tages ud af drift, fordi det er blevet indkaldt til syn eller har fået køreforbud ved et vejsidesyn.


Interesserede kan se mere om Færdselsstyrelsen’s vejsidesyn her:



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færdselsstyrelsen udsteder en ny bekendtgørelse om taxikørsel
- FN's klimatopmøde sætter fokus på transportområdet
- Erhvervsminister kommer med opfordringer til EU-kommissionen
- Aalborg Kommune får tilladelse til forsøg med selvkørende busser
- Vejle får nyt taxi-selskab
- Togene køre direkte til Hamborg tre gange dagligt
- Dansk viden sikrer italienske broers sundhed
- Flere og flere tager hurtigfærgerne over Kattegat
- Fransk togproducent skal levere 31 regionaltog til Italien
- Færdselsstyrelsen lægger fakta-ark om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler frem
- Konkurserne viser en stigende tendens
- Mange busser får nye køreplaner 15. december

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst