Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Samarbejde på tværs af transportbranchen skal få flere kvinder i førersædet

Onsdag 26. juni 2019 kl: 15:10
Share  


Af: Redaktionen

En ny taskforce samler godstransportbranchen i en fælles indsats for at rekruttere flere kvindelige lastbilchauffører. Taskforcen, som 3F, ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag, vil i løbet af det kommende år udvikle en række initiativer, der kan gøre godstransportbranchen mere attraktiv for kvinder

Samarbejde på tværs af transportbranchen skal få flere kvinder i førersædet
Denise er chauffør i Viggo Petersens Eftf. En ny taskforce med nøglepersoner fra branchen skal udvikle initiativer, så der i fremtiden kommer flere kvinder i godstransporten.
I Danmark er det 2 ud af 100 lastbiler, der føres af en kvinde. Det placerer godstransporten blandt de brancher med absolut færrest kvindelige medarbejdere. Fælles for mange af de andre fag med få kvinder er, at der er tale om hårdt fysisk arbejde. Det er imidlertid ikke længere tilfældet i godstransportbranchen, hvor den teknologiske udvikling har fjernet mange af barriererne for kvinder i faget. Der er dog fortsat lang vej til, at lige så mange kvinder som mænd ønsker en karriere som lastbilchauffør.
 

Derfor har 3F, ATL og DTL-A i regi af fondene Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond taget initiativ til at etablere en taskforce, som skal kortlægge barrierer og finde løsninger på, hvordan branchen gøres mere attraktiv for kvinder. Deltagerne i taskforcen vil være både direktører og personalechefer fra danske transportvirksomheder, kvindelige- og mandlige godschauffører, en erhvervsstuderende, en diversitetsekspert og repræsentanter fra 3F, ATL og DTL-A. I alt vil 12-15 nøglepersoner blive en del af taskforcen, som i løbet af det kommende år vil samles fire gange.
 

- Der findes mange myter om, at kvinder ikke kan eller vil køre lastbil. Vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder, og at kvinderne i branchen er glade for deres job. Desværre er der alt for få, der får øjnene op for mulighederne i godstransportbranchen. Derfor gør vi nu noget ekstra for at vende udviklingen. Vi har før haft stor succes med at samle branchen og udvikle nye løsninger sammen, så jeg har store forventninger til arbejdet i taskforcen, siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond.
 

Mangel på chauffører i Danmark
Taskforcen er etableret som en del af image- og rekrutteringskampagnen "Job i Transport", som 3F, ATL og DTL-A har kørt siden 2015. Baggrunden for kampagnen er, at godstransportbranchen mangler arbejdskraft og om blot få år får brug for op imod 2.500 nye chauffører.
 

- Vi ser ind i en fremtid, hvor der er udsigt til stor mangel på chauffører. Derfor er det et alvorligt problem, at halvdelen af Danmarks befolkning kun meget sjældent overvejer et job som lastbilchauffør. Vi skal appellere til kvinderne, men der er også behov for, at vi som branche kigger indad og overvejer, om vi selv kan gøre mere for, at flere kvinder finder vores arbejdspladser og jobmuligheder attraktive. Det er bl.a. noget af det, som taskforcen skal dykke ned i, siger Lars William Wesch, der er direktør i ATL under Dansk Industri.
 

Idéen til at etablere en taskforce opstod på baggrund af gode erfaringer med Transportens Rekrutteringsalliance, som ligeledes samlede branchen om en konkret udfordring.
 

- Med taskforcen ønsker vi at bevæge os fra snak til handling. Transportens Rekrutteringsalliance viste, at det bærer frugt at gå sammen og få flere vinkler på udfordringer og løsninger. Alliancen udviklede syv konkrete initiativer, der har afhjulpet rekrutteringsudfordringer på forskellig vis. Modellen virker, og derfor vil vi nu bruge den til at skabe et samarbejde om at få flere kvinder i godsransporten, siger Lars Overgaard, der er advokat i DTL-A under Dansk Erhverv.
 

Første møde i taskforcen finder sted i september 2019.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Blandt de lette er Medcedes-Bens den tunge
- De tunge varebiler er kørt frem med 110
- Aabenraa Kommune vil ændre ejerstrategi for havnen
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg med 73 procent
- Special-transportør i Sommersted kører ud med ny seks-akslet blokvogn
- Distributør skifter til gas i Tyskland
- Vognmand i Vestjylland har fået fire-akslet påhængsvogn med tip
- EU’s miljøpolitik skal være et forbillede for resten af verden
- Specialist i det tunge tager syv på en gang
- Fragtmand har fået to tvillinger
- Scania kører frem med over 1.000 nyregistrerede lastbiler
- Flere lastbiler og busser bliver vinket ind til vejsidesyn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst