Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATIONER I FÆLLESSKAB:

Der er brug for danske godschauffører

Onsdag 15. maj 2019 kl: 14:14
Share  


Af: Redaktionen

I dag er der omkring 30.000 danske godschauffører. De er eftertragtede, og der bliver brug for endnu flere i fremtiden, lyder det fra branchedirektør i DI Transport Michael Svane og direktør i ATL - Transportens Arbejdsgivere Lars William Wesch i anledning af en udsendelse i TV2, hvor det bliver lagt frem, at ni ud af ti chauffører er udlændinge

- Det er korrekt, at der ikke er mange danske chauffører, som kører eksport længere. Det skyldes den meget hårde konkurrence, der er på det marked. Men antallet af danske godschauffører har været stabilt siden 2012. I øjeblikket ser vi faktisk, at der er ved at ske en stigning i beskæftigelsen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.


Han peger sammen med Lars William Wesch, der er direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL, på, at Situationen i transportbranchen er, at man er udfordret af mangel på arbejdskraft. Et meget stort antal chauffører vil gå på pension inden for få år, og der er kamp om at få de unge ind i branchen.
 

- I de kommende år får vi både brug for flere danske og udenlandske chauffører. Man tegner et forkert billede, hvis man siger, at udlændingene skubber de danske chauffører ud, siger Lars William Wesch og fortsætter:

- Der er brug for udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder - selvfølgelig under ordnede forhold. Der arbejder i forvejen udenlandske chauffører i mange virksomheder. Vores medlemmer har brug for flere hænder - både danskere og udlændinge.


Han fremfører sammen med Michael Svane, at langt de fleste udenlandske lastbiler kører internationale transporter til eller fra Danmark eller i transit gennem Danmark.
 
Når den udenlandske lastbil har leveret varer i Danmark, må den også køre indenrigskørsel - såkaldt cabotagekørsel. Det er tilladt for en udenlandsk lastbil at køre tre ture internt i Danmark i op til syv dage efter, at der er leveret varer fra udlandet.


Cabotagekørsel udgør ifølge de to organisationer en meget lille del af godskørslen, og danske lastbiler kører også cabotage-kørsel i for eksempel Sverige og Tyskland.

 
EU forhandler vejpakke
EU forhandler i øjeblikket en vejpakke, som vil skabe mere klare regler for cabotage-kørsel, køre- og hviletid, og hvornår en chauffør er udstationeret og dermed omfattet af løn- og ansættelsesvilkår i det land, chaufføren kører i.


Senest har Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fremlagt et forslag til, hvordan man kan sikre udenlandske chauffører ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de for eksempel kører cabotage-kørsel i Danmark.

 
- Det er helt afgørende, at vi har ensartede spilleregler i EU, så varerne kan flyttes på en ordentlig måde. Samtidigt skal vi sikre, at der er ordnede forhold for de chauffører, som kører cabotage i Danmark. Derfor har arbejdsmarkedets parter fornylig afleveret et forslag til regeringen, siger Michael Svane.
 






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportorganisation engagerer sig i digitaliseringen af dansk vejgodstransport
- Fire-akslet forvogn er bygget op med hejs og kran
- Stor detailhandelskæde har valgt postkoncern som TPL-operatør
- Vognmandsorganisation vil have politikerne til at stoppe støtten til post-koncern
- Regningen for PostNord stiger og stiger
- Tidligere transportminister fik post-mail ved en fejl
- Lastbil er næsten født til grundvandssænkning
- Vognmænd får adgang til digital tachograf-tjeneste
- Gebyr for ændringer til udstedte varebilstilladelser svarer til tidsforbruget
- Kranen holder hvad den løfter op fra tømmerladet
- Posten bringer el-lastbil ud i virkeligheden
- Grøn distribution kører i flere danske byer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst