Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
MEDLEMMER AF FN’S SØFARTSORGANISATION:

Individuelle løsninger skal reducere CO2-udledningen

Tirsdag 7. maj 2019 kl: 12:57
Af: Redaktionen

Skibsejerne skal kunne vælge frit, hvilke tiltag de vil benytte sig af for at mindske CO2-udledningen. Sådan lyder det fra flere af FN’s medlemsstater, som mener friheden vil skabe incitamentet for skibsejerne til at udvikle nye løsninger. Forslaget møder opbakning hos organisationen Danske Rederier

Klimaarbejdsgruppen i FN’s søfartsorganisation IMO mødes tirsdag for at drøfte konkrete forslag, der kan gøre det muligt at nå målet om, at reducere den globale skibsfarts CO2-udledning frem mod 2030. 


Det er især kortsigtede tiltag, som skal besluttes og indarbejdes inden 2023, der er på dagens dagsordenen.


Fokus på resultatet
Flere af medlemsstaterne bakker op om en mere målbaseret tilgang gennem en styrkelse af Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP).


Her lægges der op til, at skibsejeren selv kan vælge de tiltag, der sikrer, at fartøjet indfrier målet om 40 procent bedre effektivitet i 2030 sammenlignet med 2008. På den måde får rederierne mulighed for selv at vælge vejen mod målet, og det tilskynder til innovation og udvikling af energieffektive tiltag. Forslaget møder opbakning hos Danske Rederier.


- Vi støtter fuldt op om forslag, der går på at sætte fart på CO2 reduktionerne fra skibsfarten. Ved at styrke SEEMP, sikrer vi ens konkurrencevilkår og tilgodeser frontløberne, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør hos Danske Rederier.


Fartbegrænsninger skaber stor uenighed
FN’s klimaarbejdsgruppe skal også drøfte et forslag om at indføre fartbegrænsninger på skibe.


Forslaget møder kritik flere steder, blandet andet hos Danske Rederier, som ikke mener, det er en holdbar løsning. 


- Det løser ikke problemet. Vi risikerer derimod, at det kan blive en sovepude for rederierne, siger Asbjørn Overgaard Christiansen og fortsætter:


- En fartbegrænsning vil rigtignok give os CO2-reduktioner nu og her, men det gør det ikke alene. Der skal andre tiltag til, såsom nye brændstoftyper og nyt udstyr, samt digitale løsninger. Og hvis der indføres en fartbegrænsning, fjerner man jo fuldstændig det kommercielle incitament til at investere i nye løsninger.


Dagsordenen byder også på drøftelser af tiltag, som skal besluttes efter 2023, så der er tid til at udvikle dem til egentlige beslutningsforslag. Her slår industriens organisationer (ICS, BIMCO, INTERTANKO, CLIA, IPTA og World Shipping Council) til lyd for øget fokus på forskning og udvikling, hvilket Danske Rederier støtter fuldt og helt op om.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst