Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Taxi-selskab lancerer brinttaxier i København

Tirsdag 30. april 2019 kl: 14:06
Af: Redaktionen

Det bliver lidt enklere at vælge at køre bæredygtigt med taxi i København. Taxi-selskabet Drivr har investeret i otte nye brinttaxaer, der skal indgå i deres flåde. Brinttaxier er grundlæggende biler med elmotor, der får strøm fra en brændselscelle i stedet for fra et batteri

De nye taxier blev præsenteret på Refshaleøen i København, hvor transportminister Ole Birk Olesen, administrerende direktør i Toyota Danmark Frank Okoisor og Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen talte.


Som et led i regeringens planer for et mere bæredygtigt og klimavenligt Danmark skal alle nye taxier fra 2025 være nulemissionstaxier. 


I dagens anledning fik transportminister Ole Birk Olesen en prøvetur i en af de nye taxier, der er et eksempel på fremtidens miljøvenlige taxier.


- Det er ikke første gang, jeg kører i taxi, men jeg synes alligevel, denne tur er en ny første gang - fordi det er noget særligt at vide, at man kan køre i taxi midt inde i byen uden at forurene. Regeringen er meget optaget af at sikre, at køretøjerne i både den private og kollektive trafik de næste år bliver mere miljøvenlige, og jeg er derfor meget tilfreds med, at der nu kommer nulemissionstaxier på vejene i København, siger Ole Birk Olesen.


Som et led i VLAK-Regeringens klima- og luftudspil indgår en målsætning om, at alle nye taxier i byerne skal være nulemissionskøretøjer i 2025. Samtidig vil VLAK-Regeringen stramme energikravene til nye taxier i 2019, 2022 og 2025, så ingen nye taxier udleder CO2 eller luftforurening fra 2025. Det betyder, at den grønne omstilling for taxibranchen kan være gennemført inden 2030.


- Taxierne kører oftest der, hvor der bor mange mennesker, men det betyder også, at de udsætter de mange mennesker for markant større luftforurening. Derfor strammer vi kravene til taxierne, så vi får reduceret det betydelige negative klima- og miljøaftryk, men samtidig bevarer en efterspurgt del af vores kollektive trafik, siger Ole Birk Olesen.


I forlængelse af regeringens klima- og luftudspil har transport- bygnings- og boligministeren fået opbakning fra partierne bag moderniseringen af taxiloven (V, LA, K, S, DF, R og SF) til en ændring i taxiloven. Aftalen betyder, at op til 300 el- eller brintbiler får garanti for en universaltilladelse efter taxiloven i den resterende del af overgangsperioden, hvis ansøgeren i øvrigt lever op til kravene i taxiloven. 


I 2019 og 2020 er antallet af nye universaltilladelser begrænset til 500 ekstra om året, og med den nye aftale vil 100 af disse ekstra licenser i 2019 (andet halvår) og 200 i 2020 være målrettet nulemissionsbiler.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst