Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Persontransportorganisation støtter løsningsforslag på cabotage-området

Fredag 5. april 2019 kl: 15:00
Af: Redaktionen

Det nye løsningsforslag fra DA og FH, som vi tidligere fredag har omtalt her på transportnyhederne.dk, tilføjer en bestemmelse i udstationeringsdirektivet, der sikrer, at udenlandske vognmænd, der kører cabotage-kørsel i Danmark skal følge niveauet i de kollektive overenskomster, der er indgået af de på området mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Dansk PersonTransport bakker op om forslaget

Forslaget, DA og FH har sendt til Beskæftigelsesministeriet, kommer med et bud på, hvordan danske løn- og arbejdsforhold bør defineres, når udenlandske vognmænd udfører cabotage-kørsel i Danmark. Forslaget fra DA og FH er i tråd med det forslag, som Dansk PersonTransport tidligere indsendte og passer med, at EU-Parlamentet torsdag har stemt EU-Kommissionens første vejpakke fra maj 2017 igennem. Forslaget tilsiger, at udenlandske busvirksomheder skal aflønne deres chauffører efter danske løn- og arbejdsforhold fra første dag, de kører cabotage-kørsel i Danmark.


Dansk PersonTransport fremhæver, at DA og FH’s løsningsforslag har rod i godskørselsloven, men at forslaget i et særskilt punkt peger på, at de samme regler bør gøre sig gældende for busområdet. Konkret peger løsningsforslaget på, at udenlandske vognmænd skal følge omkostningsniveauet i de kollektive overenskomster, der er indgået af de på godkørselslovens område mest repræsentative arbejdsmarkeds-parter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.


Dansk PersonTransport bakker op om løsningsforslaget og kalder på en hurtig implementering specielt i forhold til buskørselsloven, da de udenlandske operatører især opererer i den danske turismehøjsæson, der er lige om hjørnet.


- Dansk PersonTransport bakker fuldt og helt op om løsningsforslaget indsendt af DA og FH. Det er dog vigtigt at nævne, at implementeringen skal foregå i et hastigt tempo også i buskørselsloven. Der er højsæson for turistbuskørsel meget snart, og mange af de danske busvognmænd kan ikke endnu en sæson bære at skulle gå glip af omsætning, grundet de udenlandske bussers sociale dumping og momsunddragelse, siger Michael Nielsen, der er administrerende direktør i Dansk PersonTransport.


- Vi risikerer at miste yderligere danske arbejdspladser, hvis vi tøver eller ryster på hånden, hvilket også er grundet til at Dansk PersonTransport i dag har anmeldt fire at de største udenlandske busvognmænd, der opererer mere eller mindre permanent i Danmark, til politiet for momsunddragelse, understreger han.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst