Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU godkender udvidelse af DIS-ordning til offshore-skibe

Mandag 25. februar 2019 kl: 11:59
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen godkendte fredag i sidste uge en fritagelse af indkomstskat for sømænd på specialskibe i offshore sektoren, der blandt andet udfører opgaver relateret til havvind. - Det er glædeligt, at EU-Kommissionen nu giver offshore-aktiviteter adgang til vigtige økonomiske rammevilkår, der kan fastholde beskæftigelsen i denne del af dansk skibsfart og samtidigt være med til at styrke det danske flag, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier i en kommentar

Beslutningen blev truffet efter flere måneders granskning af statsstøttereglerne. Med beslutningen valgte EU-Kommissionen at blåstemple Folketingets beslutning fra foråret 2018 om at udvide adgangen til DIS-ordningen til at omfatte flere offshore-aktiviteter.


Der vil med den vedtagne ændring samtidigt kunne indgås kollektive overenskomster af danske faglige organisationer på vegne af søfarende, der arbejder om bord på disse specialskibe, når de arbejder på dansk sokkel i længere tid, uanset i hvilket land de søfarende måtte have bopæl.


- Jeg vil gerne kvittere for den gedigne indsats og det frugtbare samarbejde, der har været fra organisationer, myndigheder og politikere i processen op til EU-Kommissionens godkendelse af udvidelsen. Det har stor betydning for at fastholde og udvikle Danmarks position som en førende søfartsnation, siger Anne H. Steffensen.


Beslutningen om at føje sømænd på specialskibe til ordningen kommer i forlængelse af ændringer i den danske tonnageskatteordning, som EU-Kommissionen 12. oktober sidste år godkendte til også at omfatte de samme offshore aktiviteter. Dermed er disse specialskibsaktiviteter nu fuldt ud ligestillet med øvrige skibe, der er opført i registret.


De omfattede aktiviteter udføres eksempelvis af skibe, der yder visse støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg, vagtskibe og forsyningsskibe, samt skibe til bygning, reparation og nedtagning af vindmøller.


Med godkendelsen kan Danmark sætte udvidelsen i kraft, hvilket forventes at ske før sommerferien.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst