Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportorganisation slår på finanslovsaftale med gode transportpolitiske takter

Mandag 3. december 2018 kl: 14:50
Share  


Af: Redaktionen

Transportorganisationen iTD peger i en kommentar på, at den finanslovsaftale, som VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti indgik i fredags, som ventet ikke indeholder de store transportpolitiske overraskelser. Efter ITD’s mening skorter det generelt på konkrete initiativer, der kan bidrage til løsningen af de akutte infrastrukturelle udfordringer, som det danske samfund står overfor

Der er dog flere initiativer, der trækker i den retning, som ITD gerne vil have, at den danske transportpolitik kører mod. 

Blandt andet øges kontrollen på tungvognsområdet, der afsættes midler til opfølgning på regeringens vækstteam, og der bliver sat gang en i proces med drøftelser af investeringer i infrastruktur efter 2020. 


På tungvognsområdet er der afsat midler til en målrettet og risikobaseret kontrol med fokus på de områder, hvor politiet vurderer at kunne finde uordnede forhold. Her har ITD efterspurgt øget kontrol og foreslået oprettelsen af en særlig kontrolenhed efter tysk forbillede. 


- Vi er meget glade for, at der er blevet lyttet til branchen og prioriteret midler til en koordineret, fælles myndighedsindsats rettet mod tungvognsområdet. Der har længe været behov for en målrettet og konsekvent håndhævelsesindsats. Og selvom vi gerne havde set, at man tog skridtet fuldt ud og oprettede en særlig ekspertenhed, som BAG i Tyskland, så er det her bestemt et godt skridt i den rigtige retning, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.


ITD fremhæver også, at VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti er enedes om at afsætte penge til opfølgning på VLAK-Regeringens fire vækstteam. Helt konkret er der afsat 30 millioner kroner i 2019 og beløbet optrappes gradvist og når 65 millioner kroner i 2022. 


- ITD har længe kæmpet for at få nedsat et vækstteam for handel og logistik, og i foråret lykkedes det. For kort tid siden offentliggjorde teamet sine anbefalinger, og skal vi følge dem til dørs, og det skal vi, er det bydende nødvendigt, at der også følger penge med, ellers er arbejdet spildt. Derfor er vi meget tilfredse med, at man har fundet midlerne, og vi håber naturligvis på, at der bliver sikret en rimelig fordeling, så vi alle kan nå i mål til gavn for væksten i Danmark, påpeger Carina Christensen.


På infrastrukturområdet er efter ITD’s mening tale om drypvise småjusteringer - eksempelvis en vejforbindelse til Stevns, en opgradering af E55 ved Nykøbing, en omfartsvej ved Mariager, udbygning af rute 15 Herning-Ringkøbing og en 2+1 forbindelse mellem Ålbæk og Skagen. 


Hertil kommer forskellige VVM-undersøgelser på transportområdet - blandt andet for en tredje Limfjordsforbindelse og en forundersøgelse af en fast Kattegatforbindelse. Der lægges samtidig op til drøftelser om de mere langsigtede prioriteringer i infrastruktur, og ITD håber, at man dér vil gå seriøst til værks, da det efter ITD’s opfattelse haster med at få udarbejdet en masterplan for infrastrukturen i Danmark.


- Vi mangler helt overordnet en helhedsplan for infrastrukturen i Danmark. Trængselsproblemerne er allerede nu kritiske, og det problem vil vokse i de kommende år. Derfor er vi nødt til at bede politikerne om at gå seriøst til værks. Der er behov for transportpolitiske ambitioner, der rækker frem i tiden, siger Carina Christensen og fortsætter:


- De enkelte projekter i finansloven er fine, men de forslår slet ikke, når vi ser ind i fremtidens udfordringer. Danmark har behov for en dobbeltsikring af det store H, som er kritisk infrastruktur, og vi har generelt behov for at få øget kapaciteten på vejene og ikke mindst rastepladserne, hvor der lige nu er store udfordringer for vejgodstransporten.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter
- To-tre-akslede ud af ni biler er kommet ud på vejene
- To unge rollemodeller blev prist med pris
- Der er behov for massive investeringer i infrastruktur
- - Det er et skridt i den helt forkerte retning
- Tiden er løbet fra et fuldstændig grænseløst Europa
- Sværlasttraileren kan blive næsten dobbelt så lang
- Det er tilfredsstillende, men ikke prangende

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst