Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
KLIMARÅDET:

Grøn omstilling kalder på øget indsats

Fredag 23. november 2018 kl: 10:20
Share  


Af: Redaktionen

Danmark har et mål om at være et CO2-neutralt samfund i 2050, hvilket kræver en markant omstilling. Men en ny analyse fra Klimarådet viser, at med de aktuelle politiske initiativer, der er lagt op, vil tempoet i den grønne omstilling blive sat betydeligt ned frem mod 2030

Klimarådet vurderer hvert år, hvordan det går med opfyldelsen af Danmarks nationale klimamålsætninger og internationale forpligtelser. I 2018 har Folketinget i Energiaftalen besluttet, at Danmark skal være drivhusgasneutral i 2050. Det betyder, at der ikke må udledes flere drivhusgasser, end der fjernes fra atmosfæren ved for eksempel skovrejsning. Samtidig er VLAK-Regeringen i år kommet med et klima- og luftudspil, der indeholder forslag til en klimaplan frem mod 2030.


Målet i 2050 kræver en stor indsats for at fjerne udledninger af drivhusgasser i alle sektorer. Men Klimarådets nye analyse - Status for Danmarks klimamål og -forpligtelser 2018 - viser, at samlet set ser tempoet i reduktionen af drivhusgasudledninger i næste årti ud til at blive sænket til en fjerdedel af tempoet i reduktionen i indeværende årti, hvis man ikke går videre, end Energiaftalen og VLAK-Regeringens klima- og luftudspil lægger op til. 


- Målet om et drivhusgasneutralt samfund i 2050 er et ambitiøst mål, og derfor er det stærkt problematisk, hvis tempoet i den grønne omstilling falder til en fjerdedel af vores nuværende omstillingshastighed. Dermed kommer vi til at skubbe den grønne omstilling foran os, og Danmark får derfor meget travlt efter 2030, hvis vi skal nå målet i 2050, siger Peter Birch Sørensen, der er formand for Klimarådet og professor i Økonomi ved Københavns Universitet.
 

Der er gode omstillingsmuligheder frem mod 2030
Danmark har en forpligtelse over for EU om en reduktion af drivhusgasudledningerne på 39 procent målt i forhold til 2005 i den del af samfundet, der ikke er omfattet af kvotesystemet. For at opfylde en del af denne forpligtelse lægger VLAK-Regeringen op til at annullere CO2-kvoter, men det vil ifølge Klimarådet kun i meget ringe grad sænke udledningerne frem mod 2030. Samtidigt vil det udskyde den nødvendige grønne omstilling i Danmark. 


Klimarådet foreslår i stedet at få gang i en række omstillingselementer, som alligevel skal gennemføres på længere sigt, og som medfører reelle reduktioner af Danmarks drivhusgasudledninger frem mod 2030. Det kan for eksempel være en øget indsats for energieffektiviseringer, varmepumper og tiltag i landbrugssektoren og transportsektoren.
 

- Der er masser af perspektivrige og relativt billige muligheder for omstilling, og derfor er det en dårlig ide, hvis Danmark annullerer CO2-kvoter for at udskyde en del af omstillingen, når vi ved fra FN's klimapanel, at de næste 10 år af kampen mod klimaforandringerne bliver afgørende, siger Peter Birch Sørensen.
 

EU's 2020-forpligtelse for transport kræver yderligere tiltag
Som følge af en EU-forpligtelse skal Danmark i året 2020 have 10 procent vedvarende energi i transportsektoren. Forpligtelsen nås ikke med de tiltag, der er planlagt i dag, og VLAK-Rgeringen lægger derfor op til at forhøje kravet til andelen af biobrændstoffer i benzin, diesel og gas. Det kan føre til øget forbrug af biodiesel, som i forhold til fossilt diesel i nogle tilfælde medfører lige så høje - og i nogle tilfælde højere - udledninger af drivhusgasser. Det afhænger af, hvad biodieselen er produceret udfra.


- Som det er nu, er biodiesel ikke nogen gevinst for klimaet. Det er konklusionen i adskillige analyser, og derfor er det vigtigt, at forbruget af biodiesel ikke stiger yderligere. Klimarådet foreslår, at der laves et loft over forbruget, så EU-kravet ikke medfører et øget forbrug af biodiesel i 2020. Elbiler, biogas, andre 2.-generationsbiobrændstoffer og bioethanol kan tilsammen sørge for, at forpligtelsen i 2020 opfyldes. Klimarådet anbefaler også, at Danmark over det kommende årti udfaser alle biobrændstoffer, der ikke bidrager væsentligt til at reducere drivhusgasudledningerne, siger Niels Buus Kristensen, der er medlem af Klimarådet og forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Oslo.



Interesserede kan finde Klimarådets rapport her:





 






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Terminalflytning gavende det lokale miljø
- Stena Lines første af fem nye skibe er kommet i vandet
- Den årlige inflation i euro-området var på 1,6 procent
- Sættevognen kan køre som blokvogn
- Herning-virksomhed fik det første kran-eksemplar i Danmark
- Flis-virksomhed har overført en anhænger til Grønbjerg ved Give
- Direktør fik otte en halv måned hos Vejle-virksomhed
- Plastgenbrug kan gøre Danmark mindst 1,6 milliarder kroner rigere om året
- Vognmand fra Føvling har fået en trailer med gående gulv
- Vognmand fra Allindemagle fik ny bil til 45-års jubilæum
- Rumænsk EU-formandskab vil sætte fart i vejpakken
- VLAK-Regeringen vil afskaffe regionerne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst