Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION FREMHÆVER:

Vækstteamrapport anbefaler masterplan for infrastruktur

Mandag 19. november 2018 kl: 15:37
Share  


Af: Redaktionen

For at sikre, at der i fremtiden bliver foretaget de nødvendige investeringer i infrastrukturen, skal der udarbejdes en ny masterplan for investeringer i infrastrukturen. Det er en af anbefalingerne fra VLAK-Regeringens vækstteam for handel og logistik. Samtidig skal det klart belyses, hvilken effekt e-handel har på distributionsmønstrene i byerne

Anbefalingerne ovenfor er en af flere anbefalinger i en netop offentliggjort rapport. Vækstteamet fik i maj til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan handels- og logistikerhvervet bedst understøttes og fremtidssikres i en digital verden.


Må anspore politikere
DTLs formand Martin Danielsen fra virksomheden Schou-Danielsen Logistik A/S på Fyn var repræsenteret i vækstteamet. Han lægger afgørende vægt på, at infrastrukturen og ikke mindst dataudveksling kom med i anbefalingerne.


- Vi forudsætter, at der i en sådan masterplan indgår anlæg af flere fleksible vejarealer ved for eksempel brug af ITS, som kan tilpasses forskellige transportformer i løbet af dagen. Og helt lavpraktisk skal vi have øget kapaciteten på rastepladserne, øget anvendelsen af modulvogntog, og ikke mindst sikret, at nybyggeri tager højde for leveringsforholdene. Vi må konstatere, at infrastrukturen nu er nævnt i endnu et forum, og det må anspore politikerne til at lytte nøje, siger Martin Danielsen, der peger på en anbefaling om, at virksomhederne skal have adgang åbne offentlige data, der kan skabe nye forretningsmuligheder eller understøtte mere effektiv planlægning. Det kan være realtidsdata og andre om for eksempel trafiksituationer og leveringsforhold.


Branchen er under pres
Rapporten beskæftiger sig i det hele taget en hel del med den sidste del af distributionsleddet. Ikke mindst som følge af den eksplosivt voksende e-handel med samtidig stigende kundeforventninger om nærmest time til time levering.


- Gode løsninger til ”last mile” levering er et væsentligt konkurrenceparameter i logistikerhvervet, men branchen er også under pres, siger Martin Danielsen og fortsætter:


- En lead time på bare et par timer kan have uoverskuelige konsekvenser for fremkommeligheden i byerne, når bilerne kun kan fyldes halvt op for at opfylde tidskravet. Man risikerer at snuble over hinanden. Udviklingen kan sætte infrastrukturen under yderligere pres, hvis de globale online platforme eksempelvis kommer til Danmark og udbreder en forretningsmodel med levering inden for to timer.


Rapporten indeholder også en del om regler for vejtransport i EU. Det nævnes, at der er en række uklarheder i de fælleseuropæiske regler, som de seneste år har ført til forskellige nationale fortolkninger af reglerne. Det betyder, at når danske virksomheder skal operere på tværs af grænserne, bliver de mødt af forskellige regler, hvor ting, der er tilladt i et land, er forbudt i et andet. Samtidig mødes virksomhederne af en række forskellige krav til dokumentation i forbindelse med transporten, alt efter hvilke lande virksomhederne opererer i, og der stilles i mange tilfælde krav om, at dokumentationen foreligger i papirform og original.


- Vi kommer jo hele tiden tilbage til den helt afgørende faktor for dansk transporterhverv – nemlig udformningen af den vejpakke, som i øjeblikket er til debat i EU, og som vil afgøre transporterhvervets fremtidige vilkår. I DTLs optik vil fælles regler ganske vist som udgangspunkt indebære administrative byrder. Men de byrder vil være langt færre, end hvis hver enkelt land opfinder sine regler - herunder mindstelønsregler, som er kendt fra en stribe lande, siger Martin Danielsen.


Stof til eftertanke
I rapportens mere luftige ende er en anbefaling om at ajourføre den danske model med fremtidens arbejdsmarked. Forslaget går blandt andet på at følge op på VLAK-Regeringens allerede nedsatte disruptionråd og ekspertudvalget for arbejdsmiljø og ”overveje om der er yderligere behov for initiativer ud over de allerede foreslåede og gennemførte tiltag for at forberede Danmark til fremtidens arbejdsmarked.”


Til gengæld fremstår rapporten meget konkret, når vækstteamet for eksempel anbefaler en frivillig certificering af støjsvagt leveringsudstyr og en udvidelse af leveringsvinduet til dagligvarebutikker til hele døgnet mod krav om anvendelse af støjsvagt udstyr. Det samme gælder et forslag om at understøtte den cirkulære økonomi med ensartede regler for brug af plastik og i øvrigt genbruge af data på tværs af offentlige myndigheder.


- Det har været en interessant proces, og jeg synes, at vækstteamet har forholdt sig konstruktivt til opgaven, så rapporten ikke blev for akademisk. Der er i al fald noget i den, der kan give stof til eftertanke hos regeringen, siger Martin Danielsen.


Interesserede kan læse rapporten her:









Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter
- To-tre-akslede ud af ni biler er kommet ud på vejene
- To unge rollemodeller blev prist med pris
- Der er behov for massive investeringer i infrastruktur
- - Det er et skridt i den helt forkerte retning
- Tiden er løbet fra et fuldstændig grænseløst Europa
- Sværlasttraileren kan blive næsten dobbelt så lang
- Det er tilfredsstillende, men ikke prangende

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst