Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Politikerne i Kolding vil ændre byens havn

Torsdag 15. november 2018 kl: 09:32
Share  


Af: Redaktionen

Boliger i den inderste del af havnen i Kolding skal binde havnen sammen med bymidten, og et rekreativt område yderst på sydkajen skal skabe sammenhæng mod Marina City. Det er nogle er af overskrifterne i en politisk aftale om Kolding Havn i fremtiden, som samtlige partier i Kolding Byråd har indgået. Virksomhedernes lejeaftaler på havnen udløber over de næste 25 år, og derfor skal politikernes aftale ses over et længere perspektiv

De seks partier, der er repræsenteret i Kolding Byråd - S, R, SF, DF, V og EL A, B, F, O, V og Ø - har indgået en politisk aftale om fremtiden for Kolding Havns udvikling, og hvordan den bindes sammen med byen. Hvordan det så skal ske i virkelighedens verden skal beskrives nærmere i en fremtidsplan, hvor Kolding Havn og virksomhederne på haven inddrages i arbejdet. 


Baggrunden for den politiske enighed er, at de politiske partier i forbindelse med valget sidste år aftalte en række tilkendegivelser om, hvad de ønsker at gennemføre i denne byrådsperiode. Her blev varslet større strategiske oplæg og beslutninger om for eksempel inderhavnen og en overordnet 50 års-plan for Kolding Kommune.


Byrådets partier ønsker at binde havn, fjord og natur sammen med bymidten i en udvikling, der både tilgodeser, at Kolding Havn kan drive virksomhed i en overgangsperiode på op til 25 år, og at der kan etableres byudvikling og natur.


Kolding Havn fortsætter aktiviteterne på store dele af havnen. Det gælder arealerne øst for Bornholmer Pakhuset, vest for den nuværende Lystbådehavn Marina Nord samt vest for Alaska området (tidligere sedimentdepot). Lejekontrakter kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere med de omkringliggende grunde.


Arealerne ved inderhavnen vest for Bornholmer Pakhuset indgår i byudvikling i tilknytning til byen, ligesom området ved den nuværende Marina Nord, når den er flyttet til Marina City. 


Arealerne på Alaska ses som rekreativt område og naturområde i sammenhæng med Marina City projektet.


Exometric, der er markedsledende inden for potentialevurderinger for ejendomsprojekter og byudvikling, har analyseret, at der de næste tre år er behov for 1.800 boliger i Kolding. Derfor fortsætter arbejdet med Marina City, Design City og boliger ved åen, mens fremtidsplanen for havnen sættes i gang.


Analyser før beslutning
Den politiske aftale betyder, at der skal redegøres nærmere for lejemålene, beskæftigelsesmulighederne, trafikken omkring havnen, ligesom flere dele skal undersøges nærmere. 


Aftalen betyder, at følgende initiativer sættes i værk:
  • Beskrive en fremtidsplan med udgangspunkt i de politiske intentioner for havnen
  • Redegørelse for dialog og samarbejde med virksomheder om længden af deres lejemål, herunder kortlægning af beskæftigelsesmulighederne for medarbejderne
  • Undersøge forlægning af vejføringen Østerbrogade/Toldbodgade, så området imellem inderhavn og Toldbodgade/Sdr. Havnegade området udviklingsmæssigt hænger sammen
  • Redegørelse for mulighederne for at udvikle industriområdet i Vamdrup som en ”tørhavn” med fokus på hvilke virksomheder og transportopgaver som kan have synergi med transport af gods på jernbane
  • Igangsætte et langsigtet og målrettet udviklingsarbejde, som et udviklingsselskab - eksempelvis i samarbejde med Realdania
  • Etablere en organisationsform, som sikrer samklang imellem havnedriften og den fremtidsplan der skal udarbejdes. Kolding Kommune, Kolding Havn samt havnens virksomheder skal repræsenteres i arbejdet



Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire firmaer/konsortier er blevet udtaget til at byde på havnearbejde
- Transportkoncern flytter aktiviteter til Aalborg Havn og udvider
- Forum om plastforurening i havene er sat i søen
- Havn i Østjylland får ny sværgodsrampe
- Vindmøller på Aarhus Havn er en mulighed
- Alle Stena Lines nybyggerier til Det Irske Hav er i gang
- Danske Rederier får ny EU-sekretariatschef
- Erhvervsorganisationer protesterer mod havneafvikling
- FN’s søfartsorganisation tager fat på reformer
- Prestigefuld turismepris kulminerer rekordår for krydstogtsbranchen
- El-færgerne sejler på strøm fra sol og vind
- Mere gods tager toget til og fra Hamburg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst