Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ministre opfordrer til fælles EU-regler om NOx-snyd

Tirsdag 13. november 2018 kl: 16:11
Af: Redaktionen

Danske tests har vist, at lastbiler, der er udstyret med snydeanordninger, har op til 45 gange højere NOx-udledning end lastbiler med et velfungerende rensesystem. Snyd med lastbilers NOx-begrænsende udstyr sker typisk ved, at lastbilens rensesystem frakobles, hvilket resulterer i væsentlig forhøjet luftforurening. De ulovlige indgreb i lastbilerne sker typisk for at spare penge til drift og vedligeholdelse af lastbilernes NOx-begrænsende udstyr. Transportministeren og miljø- og fødevareministeren opfordrer på baggrund af snyd med NOx-renseudstyr i lastbiler tre EU-kommissærer til at arbejde for fælles EU-regler på området

- Det er helt uacceptabelt at manipulere med lastbilernes udstyr, så vognmænd kan snyde sig til konkurrencefordele i forhold til andre vognmænd, der overholder loven. Siden Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen gik i gang med projektet om at begrænse snyd med NOx-udstyr, er det blevet tydeligt, at der er behov for, at sagen bliver taget op på EU-niveau, så alle medlemslande sammen kan bekæmpe problemet, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

 
Transportministeren er sammen med miljø- og fødevareministeren afsendere på en fælles opfordring til EU-kommisærerne for transport, miljø, hav og fiskeri og for det indre marked til at lave fælles retningslinjer for EU-medlemslandene. Det gælder blandt andet forbud mod salg af udstyr til at snyde med NOx-udledningen og en fælles indsats med vejsidekontroller af lastbilerne.


- I Danmark har vi presset på for, at nye køretøjer forurener luften mindst muligt. Derfor er det kritisk, når vi nu ser eksempler på snyd, som helt frakobler de rensesystemer, som vi har arbejdet så intenst for. Det er simpelthen forkasteligt at forurene luften med sundhedsskadelige gasser for egen vindings skyld. Både lastbiler og luftforurening krydser landegrænser, og det er derfor oplagt, at EU tager problemet op, siger miljø og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).


Alle nye lastbiler har installeret rensesystemer, der skal begrænse NOx-udledningen. Hvis systemet bliver koblet fra, vil lastbilen normalt sende advarsler til chaufføren, og hvis chaufføren ikke reagerer, vil lastbilen sænke farten markant. Denne funktion kan sættes ud af drift ved eksempelvis at installere snydeanordninger, som i Danmark er ulovligt at sælge og markedsføre.


Siden ministrene satte gang i arbejdet sidste år, har Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen i samarbejde med Rigspolitiet foretaget undersøgelser af følgende elementer:
  • Mulige kontrolmetoder, politiets erfaringer og nabotjek
  • Miljøkonsekvenser ved snyd med NOx-udstyr
  • Regelgrundlaget ved en gennemgang af det nationale og internationale regelgrundlag

Derudover har Folketinget i november 2017 vedtaget en skærpelse af bødeniveauet for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr i færdselsloven, som trådte i kraft 1. januar i år. 


Bøderne for snyd med lastbilers renseudstyr er hævet fra 1.000 kroner til 15.000 kroner til ejeren af lastbilen for første overtrædelse. Bliver lastbilen taget i snyd gentagne gange forhøjes bødeniveauet for ejeren med henholdsvis 20.000 kroner for hver overtrædelse. Det betyder, at bødestraffen for ejeren forhøjes til 115.000 kroner i tilfælde af seks gentagne overtrædelser.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst