Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

PostNord kører fortsat med udenlandske chauffører

Tirsdag 13. november 2018 kl: 15:57
Share  


Af: Jesper Christensen

Transportminister Ole Birk Olsen har - nærmest i kølvandet på sagen om de filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport i Padborg - måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Transportudvalg om chauffører, der måtte køre PostNord, der er ejet af den svenske og danske stat i fællesskab


Svarene på spørgsmålene, som var stillet på vegne af SF’s transportordfører Karsten Hønge i oktober, viser, at brugen af udenlandske chauffører i koncernens stykgodsdel, Post Nord Logistics, er en ”hel naturlig” del af PostNords aktiviteter. 


Transportminister Ole Birk Olsen henholder sig oplysninger, som Transportministeriet har fået hos PostNord:

”PostNord Logistics forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt indenfor rammerne af dansk og international lov. Derudover kan det oplyses, at alle leverandører, som anvendes af PostNord, skal leve op til et særligt Code of Conduct, som blandt andet indeholder krav vedrørende arbejdsmiljø, miljø med mere uanset, hvor chaufføren kommer fra.”


Svaret har fået DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard til at reagere.


- Jeg synes, at det er på sin plads, at staten som medejer af PostNord gør mere ud af at sikre sig, at vi ikke ser tilstande på linje med dem, der er afdækket med Kurt Beier-sagen. Det gælder både sikring mod betydelig underaflønning såvel som kummerlige levevilkår uden hvilemuligheder, siger Erik Østergaard.


På spørgsmålet om, i hvor stor udstrækning PostNord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører, henviser og henholder ministeren sig alene til svaret fra Post Nord koncernen.


For godt fire år siden - i juni 2014 - kunne medierne berette om, at flere udenlandske lastbiler dagligt kørte til og fra danske postterminaler. Daværende transportminister Magnus Heunicke (S) var vred over Post Danmarks metoder.


- Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, sagde Magnus Heunicke den gang til TV 2 Nyhederne.


Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, rasede og ville kalde transportministeren i samråd.


På samme tidspunkt faldt offentlighedens opmærksomhed på SAS’ brug af transportfirmaer, der havde udenlandske chauffører på lastbilerne, der kørte med luftfragt. Her var finansminister Bjarne Corydon (S) på banen:


- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.


Erik Østergaard peger på, at der med PostNord er tale en statsligt ejet koncern, der lige har fået 1,5 milliarder kroner i statstilskud. 


- Jeg synes godt, at man som minimum kan kræve en garanti fra ministeren om, at alle chaufførernes løn- og arbejdsforhold er på danske eller svenske vilkår og således ikke konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige stykgodsmarked. Vi har lige med Kurt Beier-sagen set, hvordan transportkøberes Code of Conduct ikke er det papir værd det er skrevet på - og som kræver, at man sætter sin transportleverandør under administration. Staten ejer 40 procent af Posten, så deri ligger også en forpligtelse, siger Erik Østergaard.


Transportministeren har i sine svar henholdt sig til oplysningerne fra PostNord. 


På et spørgsmål fra Folketingets Transportudvalg om, hvorvidt de udenlandske chauffører i PostNord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chauffører, henviser Ole Birk Olesen til følgende oplysning fra PostNord:

”PostNord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler, som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører.”






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fynsk vognmand med speciale i store emner DAF’er derudad
- Lastbilbestanden svandt ind i løbet af november
- Hvis alle opfører sig godt, er regler unødvendige,
- Travlhed skaber fremgang hos tankvognstransporter
- Arbejdsgiverorganisation stævner den danske stat
- Scania skal levere 15 trækkere med gevir
- Transportkoncern flytter aktiviteter til Aalborg Havn og udvider
- Vognmand på Falster ruller ud med sand-grus-sten i ny Volvo FH
- Global aktion mod ulovlig medicin gav resultat
- Antallet af nye lastbiler er stigende
- Havn i Østjylland får ny sværgodsrampe
- Transportministre blev enige om rammerne for EU’s infrastrukturfond fra 2021

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst