Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
ØRESUNDSFORBINDELSEN OG RÅDET FOR SIKKER TRAFIK:

Strækningskontrol kan løse problem med hurtigtkørende bilister

Mandag 22. oktober 2018 kl: 12:06
Share  


Af: Redaktionen

Øresundsbroen har gennem årene fået mange henvendelser fra pendlere, der ønsker en mere effektiv fartkontrol i tunnelen og på Øresundsbroen, da det skaber utryghed, når nogle bilister kører med meget høje hastigheder. For at løse problemet effektivt, foreslår både Øresundsforbindelsen og Rådet for Sikker Trafik, at man som et forsøg indfører strækningskontrol på Øresundsforbindelsen

Med strækningskontrol vil bilernes nummerplader blive scannet, når man kører ind på strækningen, og scannet igen når man kører ud, hvorefter man kan beregne gennemsnitshastigheden. Dvs. at man ikke uden konsekvens kan køre vanvittigt stærkt og bremse ned lige før en fartkontrol og derefter øge farten igen.


- Strækningskontrol kendes fra blandt andet Norge, Østrig, Italien, England og Holland, hvor man med succes har brugt det på motorvejsstrækninger til at få flere til at respektere fartgrænsen. Det er oplagt at bruge det som løsning på Øresundsforbindelsen, da det vil få en konsekvens for alle de bilister, der kører med ekstremt høje og farlige hastigheder, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.


Øresundsbroen har gennem flere år søgt om lov til at indføre strækningskontrol i Øresundstunnelen, men har endnu ikke fået tilladelse til det. 
 

Fakta om politiets fartmålinger på Øresundsforbindelsen: 
  • Københavns Politi har fra 10. juli - 18. september målt farten på 201.000 køretøjer på Øresundforbindelsen. Af dem kørte 11.000 trafikanter med en hastighed over 125 km/t
  • Målingerne er foretaget både i retning mod Sverige og i retning mod Danmark. Højeste målte hastighed i Øresundstunnelen var 203 km/t, og den højeste hastighed på Peberholm (stykket mellem tunnelen og højbroen) var på 209 km/t. I Øresundstunnelen er der en hastighedsgrænse på 90 km/t., og på resten af Øresundsforbindelsen er hastighedsgrænsen 110 km/t

Fakta om strækningskontrol:
  • Strækningskontrol fungerer ved, at en vejstrækning er forsynet med fotografisk nummerpladegenkendelsesudstyr monteret på en portal i begge ender af strækningen. På den måde kan man beregne gennemsnitshastigheden, og trafikanterne kan dermed ikke snyde systemet ved at bremse hårdt op lige før en fartkontrol og bagefter foretage en kraftig acceleration
  • Et studie fra Aalborg Universitet viser, at strækningskontrol er mere effektivt end stærekasser og har nedsat hastigheden og antallet af alvorlige ulykker i Holland, Østrig, Italien, England og Norge




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportjuristerne skriver om kombineret godstransport og betydningen for cabotagekørsel
- Vognmand tog to med tip med hjem til Græsted
- Tysk lastbil blev lettet for dieselolie
- Amerikansk brintlastbil er bygget til Europa
- Nyt digitalt værktøj skal ruste virksomheder til Brexit
- Luftforurening belaster børn mest
- Gratis erhvervsfragt med færge er i strid med loven
- Skoletræt har fået et køligt overblik
- Varebilvognmand vil have CO2-afgiften væk fra biogas
- CO2 er et centralt punkt på verdenskongres
- Med en specialtraileren fra Nooteboom kan Herning-vognmand laste omkring 100 ton
- Militærbro skal lede biler over Ribe Å

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst