Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Konference sætter Sjælland på sporet mod fremtidens togbetjening

Tirsdag 9. oktober 2018 kl: 07:04
Af: Redaktionen

I de næste mange år vil det sjællandske jernbanenet være under kraftig ombygning og oprustning. Når det hele er færdigt i 2027 er der dobbeltspor til Rødby, eldrift til Kalundborg, Nykøbing Falster og Køge-Næstved og der er helt nye eltog og ellokomotiver med dobbeltdækkervogne. En konference arrangeret af IDA Byg Sjælland og IDA Rail sætter fokus på togbetjeningen og hvem, der træffer beslutningerne

De nye spor og el-tog skaber muligheder for en helt ny trafikbetjening på Sjælland i midten af 2020’erne, der ikke er set siden de faste minuttal blev indført i 1979.


Men hvordan skal den nye trafikbetjening være? Og hvem beslutter hvad? Det sætter konferencen fokus på ved indlæg fra en række aktører.


I slutningen af 2017 udsendtes en plan for den statslige jernbane i høring. Høringen afstedkom mange svar fra regioner og kommuner samt organisationer. Langt de fleste med en kritisk tilgang.

Hvad har reaktionerne på høringssvarene været? En række utilfredse transportordførere har haft Transportministeren i samråd.

På konferencen vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fortælle om høringssvarene, og hvad de har betydet for trafikplanen.

DSB fortæller om, hvilke muligheder der er for togbetjeningen med de besluttede tiltag og hvilke udfordringer de giver.

Region Sjælland og en enkelt af kommunerne, nemlig Holbæk, vil fortælle, hvad de mener om trafikplanen, og hvad de har haft af bemærkninger til den.

Regionen og Movia fremlægger også deres ønsker og idéer til jernbanetrafikken på Sjælland. Herunder om mere samkørsel mellem den statslige og regionale togtrafik.

Planlægning af togtrafikken i Skåne, hvor al den lokale og regionale jernbanetrafik hører hjemme i regionen og ikke under staten - altså en hel anden måde end i DANMARK - er også et punkt på programmet. 

Og så er kundernes ønsker til jernbanetrafikken på Sjælland også kommet på programmet.


Konferencen sluttes af med en paneldebat, hvor indlægsholderne og politikere kommer med bud på, hvordan togtrafikken på Sjælland bedst kan drives og organiseres, så man kan få flere til at tage toget i fremtiden.


Konferencen Sjælland på sporet 2 - om den sjællandske togtrafik finder sted torsdag 1. november på Restaurant Håndværkeren i Roskilde.


Program (med forbehold for ændringer)

12.00: Registrering

12.20: Velkomst ved Borgmester Joy Mogensen, Roskilde Kommune

12.30: Den statslige trafikplan for jernbanen – efter høringen
Der kom mange høringssvar til den statslige trafikplan. De fleste med ønsker om mere trafik end planen indeholdt. Hvad er den videre proces frem mod den endelige trafikplan?
Ved Jan Jørgensen, Trafik-, Bolig og Byggestyrelsen.

13.00: Udfordringerne for regionaltogsbetjeningen på Sjælland
Hvordan forventer DSB at regionaltogsbetjening på Sjælland bliver i fremtiden, når Ny Bane, elektrificeringsprogrammet, nye signaler og nye tog bliver til virkelighed? Hvordan bliver toget endnu mere attraktivt?
Ved Joachim Bak, DSB.


13.20: De regionale og kommunale ønsker til banebetjeningen
Regionens og kommunernes ønsker i deres høringssvar til den statslige trafikplan.
Ved Lars Bosendal, Region Sjælland og Lasse Emil Stougaard, Holbæk kommune.

13.50: Movias Mobilitetsplan 2021
Det er vigtigt, at "fødelinjerne" i form af lokalbaner og R-buslinjer (det strategiske net) også bliver opdateret og reinvesteret i, for at det statslige jernbanenet bliver en succes.
Visioner om mere samdrift mellem de statslige og de regionalt finansierede baner for at fjerne flest mulige barrierer ved hjælp af flest mulige direkte pendlerforbindelser, og som ikke kræver mere kapacitet på infrastrukturen.
Ved Peter Rosbak Juhl, Movia.

14.10: Pause

14.30: Transportstrategi for Skåne
Her har regionen, der også har ansvaret for hele den regionale togtrafik, politisk fastlagt at stræbe efter 40 % markedsandel for den kollektive trafik. Strategien blev vedtaget sidste år og har efterfølgende været styrende for en mobilitetsstrategi og en togstrategi med dobbeltdækkere.
Ved Infrastrukturstrateg Emilie Peterson, Region Skåne.

14.50: Hvilke ønsker og krav har kunderne til togtrafikken?
Passagerpulsen har i nogle år analyseret kundernes ønsker og udfordringer med den kollektive trafik. Imødekommes disse af de foreliggende planer?
Ved Laura Kirch Kirkegaard/Lars Wiinblad, Passagerpulsen.

15.10: Pause

15.30: Paneldebat
Paneldebat med lokalt valgte transportordførere, regionsrådsmedlemmer og kommunalpolitikere samt indlægsholderne. Ordstyrer: politisk redaktør ved TV2 Øst, Ivan Nielsen.

16.30: Afslutning.


Tilmeldingsfrist er søndag 28. oktober. Tilmelding skal ske til IDA.

Pris for medlemmer af IDA Byg Sjælland, IDA Rail og NJS er 250 kr. Pris for øvrige medlemmer af IDA er 300 kr, mens prisen for øvrige deltagere er 400 kr.









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst