Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Femern-tunnelen ser frem mod en fremtid med selvkørende biler

Fredag 5. oktober 2018 kl: 11:59
Share  


Af: Redaktionen

Bygherreselskabet Femern A/S er i gang med at kortlægge, hvordan Femern-tunnelen kan understøtte de nye muligheder, som selvkørende biler kan give - hvis eller når de kommer kørende

- Mange af vores kunder kommer til at sidde i selvkørende biler og lastbiler. Dét kan vi drage fordel af, fordi den førerløse teknologi kan optimere brugen af tunnelen, forudsiger Peter Henningsen, der er designmanager for installationer hos Femern A/S.


Den teknologiske udvikling giver blandt andet mulighed for bedre udnyttelse af kapaciteten på vejene og forbedret trafiksikkerhed i den 18 km lange tunnel. Tunnelen bliver en oplyst og enkel vejstrækning uden modkørende og kryds- eller sammenfletninger og er dermed ideel for selvkørende biler.


- Vi følger især udviklingen indenfor avanceret kommunikation mellem køretøjer og infrastruktur, så vi kan få tunnelen til at kommunikere med køretøjerne, når teknologien er klar, siger Peter Henningsen.


Dén teknologi gør det muligt for tunnelen at sende relevant trafikinformation direkte ind til de førerløse biler, så personerne i de førerløse biler ikke skal bekymre sig om kørslen.


- Der er mange fordele ved at integrere og omfavne ny teknologi. Men det vigtigste er selvfølgelig, at det øger sikkerheden, siger Peter Henningsen.


I selve designet af Femern-tunnelen er der taget hensyn til, at den teknologiske udvikling går lynhurtigt, og at det i dag er svært at forudse præcis hvilke teknologier, der skal anvendes i fremtiden. Særlige kælderetager under dele af tunnelens vejbaner rummer tunnelens teknisk udstyr, og det gør det lettere at vedligeholde og udskifte udstyr og trafikstyringssystemer i takt med at ny teknologi bliver tilgængelig.


- Mens tunnelens betonkonstruktioner holder i mindst 120 år, udvikler teknologien sig jo hele tiden. Derfor indretter vi tunnelen, så den også langt ud i fremtiden kan integrere og udnytte den nyeste teknologi, siger Peter Henningsen.


Fakta om Femern-tunnelen:
  • Femern-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt
  • Tunnelen skal bygges mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland
  • Femern-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel
  • Tunnelen vil rumme en tosporet motorvej i hver retning med fuldt nødspor og to elektrificerede jernbanespor
  • Når Femern-tunnelen er færdig, vil rejsen over Femern Bælt tage syv minutter i tog og 10 minutter i bil
  • Tunnelen brugerfinansieres efter samme model som de faste forbindelser over Storebælt og Øresund
  • Det vil tage cirka 8,5 år at bygge Femern-tunnelen
  • Op mod 3.000 mennesker vil være direkte beskæftigede med byggeriet
  • Tunnelen bygges til at kunne stå i mindst 120 år




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Blæst puster Bornholmslinjens Povl Anker til Køge
- Erhvervsstyrelsen giver en sidste chance for at registrere reel ejer
- Hybrid færge sejler med kurs mod renere luft
- 31-årig blev sigtet for dieseltyveri
- Byggemarked har fået ny lastbil med kran
- Landmand har spærret vej med jord og halmballer
- Strækningskontrol kan løse problem med hurtigtkørende bilister
- Nogle bilister kører på Øresundsbroen med over 200 km/t - det skaber bekymring
- Hollandsk lastbilchauffør er blevet dømt for narkosmugling
- Glostrup-virksomhed overtager skraldet i Aarhus Kommune
- Amsterdam og Milano-området får direkte godsforbindelse med tog
- Brændstofpriserne er på vej op

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst