Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation noterer optimisme om hurtig indfasning af smart tachograf

Onsdag 3. oktober 2018 kl: 17:17
Af: Redaktionen

En IRU’s workshop i Bruxelles tirsdag var ifølge vognmandsorganisationen DTL præget af en forventningsfuld optimisme om en hurtig indfasning af den nye generation af smarte digitale tachografer - den såkaldte version 2

Workshoppen havde sat håndteringen af forskellige generationer af smarte tachografer, herunder oplæring af transportvirksomhederne og deres chauffører, på programmet.


Den smarte tachograf i version 2 skal som noget nyt holde styr på, hvornår lastbiler passere landegrænser og i øvrigt registrere lastbilens position hvert 15. minut. Det vil eksempelvis være en afgørende forudsætning for en effektiv håndhævelse af reglerne for udstationering og cabotage-kørsel.


Der er efter DTL’s vurdering grund til at være optimistisk med hensyn til en hurtig levering af den smarte digitale tachograf i den version 2, der kan tjekke udstationering og cabotage-kørsel, mener DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.


- Der er bestemt grund til optimisme. Jeg ser derfor meget frem til, at det østrigske formandskab lægger sig i selen for at få forhandlet et godt kompromis for vejpakken på plads, som også omhandler en hurtig introduktion af den smarte tachograf i version 2. Det gælder ikke mindst eftermontering på lastbiler, der kører i international trafik, siger han.


Repræsentanten fra tachograf-producenten Continental gav udtryk for, at man vil kunne levere. Men han betonede også, at det er vigtigt, at de forskellige førerkort, firmakort, kontrolkort til myndigheder, og især værkstedskortet, bliver klar i tide, så installationerne kan gå i gang.


Efter den nugældende lovgivning skal alle nye lastbiler være forsynet med version 1 af den smarte tachograf fra juni næste år. Men for at imødekomme ønsket om at registrere grænsekrydsning, vil det være nødvendigt med en opgradering til den ny version 2 af den smarte tachograf. Det vil ifølge repræsentanten for Continental kunne ske alene i form af en software-opdatering.


Tidshorisonten for indfasningen af version 2 vil indtil videre formentlig være en start i 2022 i forbindelse med det enkelte køretøjs periodiske syn. Vurderingen på nuværende tidspunkt er, at forløbet af indfasningen som udgangspunkt vil kunne strække sig over to til fire år afhængig af antallet af køretøjer, der skal have eftermontering.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst