Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord

Fredag 21. september 2018 kl: 14:17
Share  


Af: Redaktionen

Transportorganisationen ITD har sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj i år om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at EU-Kommissionen ikke i tilstrækkelig grad har underbygget sin holdning om, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd

Med stævningen vil ITD og Danske Fragtmænd have EU-Domstolen til at tage stilling til, om EU-Kommissionen’s afgørelse af 28. maj i år om ny statsstøtte til Post Danmark holder i retten.


ITD og Danske Fragtmænd A/S mener også, at EU-Kommissionen overser det, som ITD og Danske Fragtmænd betegner som væsentlige fakta.


Sagen føres af ITD's advokat, Lena Sandberg, fra firmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP.

 
- Vi har sommeren over haft lejlighed til at nærlæse EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte til Post Danmark, og vi finder, at den på flere punkter mangler den overbevisende juridiske argumentation, der sikrer, at støtten er i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Derfor har vi valgt at tage sagen videre til EU-domstolen, for vi vil gerne have domstolens ord for, at de private transport- og logistikvirksomheder ikke bliver udkonkurreret af en offentligt støttet statslig aktør som Post Danmark, siger Lena Sandberg.
 

- I ITD ønsker vi at få sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør som Post Danmark. Derfor vil vi have EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte prøvet ved EU-Domstolen. ITD's medlemmer har i mange år oplevet PostNord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Nu håber vi, at EU-domstolen vil undersøge Kommissionens afgørelse nøje, så vi kan få skabt sikkerhed for vores medlemmer, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
 
Hvis ITD og Danske Fragtmænd A/S vinder sagen, går den tilbage til EU-Kommissionen, der så skal tage en ny beslutning ud fra den afgørelse, som EU-Domstolen når frem til. Så foreligger der en ny beslutning, som kan indebære, at Post Danmark skal tilbagebetale nogle af pengene.
 

Hovedpunkter i ITD's stævning:
 
Overkompensation:
ITD og Danske Fragtmænd A/S mener blandt andet at kunne påvise, at PostNord har lavet fejl med hensyn til at fastsætte udgifterne til befordringspligten (1,6 mia. svenske kroner), som ikke står mål med den reelle udgift på befordringspligten, og dermed opnår Post Danmark en overkompensation. Derudover mener ITD, at pengene til befordringspligten ikke kan bruges til at betale for opsigelse af medarbejdere.
 
Ulovlig statsstøtte:
ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at kapitalindskuddet til Post Danmark i februar 2017 på 1 mia. danske kroner reelt kom fra Sverige og Danmark og ikke fra moderselskabet, PostNord som er ejet af den danske og svenske stat. Derfor er der tale om ulovlig statsstøtte.
 
Momsfritagelse:
ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har haft en væsentlig fordel af momsfritagelse, som i sin tid er meddelt af Told&Skat. Selv om meddelelsen blev trukket tilbage i 2016, så er meddelelsen dog at sidestille med et cirkulære, og så har staten udstedt fritagelsen.
 
Misfordeling af omkostninger:
ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har fået for mange penge på befordringspligten, som er blevet brugt til at støtte PostNords konkurrenceudsatte aktiviteter, hvor man har kunne dumpe priserne. Det er sket med den danske stats velsignelse, fordi det er staten, der har lavet regnskabsreglementet for PostNord.
 
Statsgaranti:
ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at Post Danmark har fået en gratis garanti og at denne støtte ikke er forældet, som EU-Kommissionen ellers mener.
 
 
ITD indgav i november sidste år en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. EU-Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd.

Samtidig fremgik det af beslutningen, at EU-Kommissionen tilbageviser ITD's fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence-udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.


Det skal for en god ordens skyld nævnes, at PostNord ikke er den eneste statsejede virksomhed på transport- og logistikområdet. Den norske stat ejer for eksempel transport- og logistikvirksomheden Bring gennem det norske postvæsen - Posten Norge.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Blæst puster Bornholmslinjens Povl Anker til Køge
- Erhvervsstyrelsen giver en sidste chance for at registrere reel ejer
- Hybrid færge sejler med kurs mod renere luft
- 31-årig blev sigtet for dieseltyveri
- Byggemarked har fået ny lastbil med kran
- Landmand har spærret vej med jord og halmballer
- Strækningskontrol kan løse problem med hurtigtkørende bilister
- Nogle bilister kører på Øresundsbroen med over 200 km/t - det skaber bekymring
- Hollandsk lastbilchauffør er blevet dømt for narkosmugling
- Glostrup-virksomhed overtager skraldet i Aarhus Kommune
- Amsterdam og Milano-området får direkte godsforbindelse med tog
- Brændstofpriserne er på vej op

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst